Rekentoets telt ook volgend schooljaar niet mee voor vmbo- en havo-examen
Omdat de resultaten nog niet voldoende zijn verbeterd, zal de rekentoets ook in het schooljaar 2016-2017 niet meetellen voor het behalen van een havo- of vmbo-diploma. Dit maakte staatssecretaris Dekker op 14 juni bekend in een brief aan de Tweede Kamer over de stand van zaken rekenen en taal in het vo en mbo.
In zijn brief informeert de staatssecretaris de Kamer onder meer over de resultaten van de rekentoets in 2015 en 2016.* Gebleken is dat de resultaten in het vmbo en havo niet sterk verbeterd zijn. De rekentoets zal daarom ook in 2016-2017 niet meetellen voor het eindexamen vmbo en havo. De rekentoets dient in dat schooljaar wel ten minste één keer te zijn afgelegd als verplicht onderdeel van het eindexamen en het resultaat wordt ook vermeld op de cijferlijst.
Volgend schooljaar zal weer aan de hand van de resultaten onderzocht worden of het verantwoord is om de rekentoets te laten meetellen in het schooljaar 2017-2018.
Geen vangnet voor vwo
In het vwo heeft in 2016 98% een 5 of hoger gehaald voor de rekentoets.* Dit betekent dat er geen vangnet in werking treedt voor het vwo, waarbij leerlingen dit schooljaar in plaats van een 5 nog maar een 4 zouden moeten halen om te slagen voor de rekentoets. Het vangnet zou in werking treden als meer dan 5% van de vwo-leerlingen lager dan een 5 zou halen voor de rekentoets en daardoor zou zakken voor hun examen.
Dit schooljaar geldt nog het overgangsrecht; de rekentoets maakt nog geen onderdeel uit van de kernvakkenregeling. Dit betekent dat vwo-leerlingen dit schooljaar minimaal een 5 moeten halen voor de rekentoets om te kunnen slagen. Binnen de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde) mogen ze dan nog één andere 5 halen. Vanaf volgend schooljaar is het overgangsrecht afgelopen en maakt de rekentoets onderdeel uit van de kernvakkenregeling. Voor de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en de rekentoets mag een leerling dan maximaal één 5 halen, de andere kernvakken moet worden afgesloten met een 6 of hoger.
Rekenagenda
In zijn brief kondigt Dekker verder aan dat met betrokken partijen - waaronder de VO-raad - een agenda rekenonderwijs vo/mbo wordt opgesteld. Doel van deze agenda is om leerlingen, ouders, rekencoördinatoren, docenten, besturen en schoolleiders te blijven motiveren om de kwaliteit van het rekenonderwijs te verbeteren. Zodra de agenda gereed is, zal deze aan de Kamer worden aangeboden.
Scholen investeren in taal en rekenen
Daarnaast gaat Dekker in zijn brief in op de resultaten van een onderzoek van Regioplan naar de besteding van aanvullende middelen voor Nederlandse taal en rekenen. Uit dit onderzoek blijkt dat door de scholen zelf meer geld is ingezet dan dat zij hiervoor via verschillende regelingen hebben ontvangen. Vanaf 2008 ontvingen scholen jaarlijks gemiddeld 5300 euro aan aanvullende middelen, en investeerden zij zelf ongeveer 136.000 euro. Het onderzoek bevestigt dat scholen de gelden die zij ontvingen voor taal en rekenen ook daaraan hebben uitgegeven en daar bovenop nog een substantieel hoger bedrag zelf hebben geïnvesteerd.
Wetsvoorstel differentiatie exameneisen Nederlands en rekenen
Tenslotte informeert Dekker in zijn brief de Kamer nader over het aangekondigde wetsvoorstel waarin onder meer de wettelijke grondslag wordt geregeld voor de rekentoets 2A. Deze rekentoets is bedoeld voor leerlingen in het vmbo-bb, de entreeopleiding en mbo-2 die niet in staat zijn om aan het referentieniveau 2F te voldoen. Op dit moment wordt dit nog opgelost met cijferdifferentiatie, waarbij leerlingen in deze opleidingen 1 cijferpunt soepeler worden beoordeeld. Met het wetsvoorstel wordt de rekentoets 2A als officiële toets ingevoerd in het vmbo-bb, de entreeopleiding en mbo-2. Daarnaast zal met dit wetsvoorstel de rekentoets 3S definitief worden ingevoerd als officiële alternatieve toets in het vwo. De rekentoets 3S is bedoeld voor vwo-leerlingen voor wie 3F niet uitdagend genoeg is.
Naast de rekentoetsen 2A en 3F komt er met het wetsvoorstel ook een taaltoets 2A. Het wetsvoorstel wordt later dit jaar naar de Kamer gestuurd. De voorziene inwerkingtredingsdatum is het schooljaar 2018-2019.
Zie ook het bericht op Rijksoverheid.nl.
*Voor 2016 gaat het om de afnames in januari en maart. Een deel van de leerlingen heeft in de afnameperiode van mei/juni 2016 nog een extra kans gehad voor het behalen van een hoger cijfer. Deze resultaten zijn echter nog niet bekend en daarom niet meegenomen in het overzicht.