Sivon voltooit eerste gezamenlijke aanbesteding voor leermiddelen

25 november 2020

Op 24 november hebben drie schoolbesturen uit het voortgezet onderwijs via Sivon een gezamenlijke aanbesteding afgerond. Het is de eerste gezamenlijke aanbesteding vanuit Sivon. Binnen de aanbesteding behouden scholen wel de regie over welke leermiddelen zij willen inkopen.

Met leermiddelendistributeur Van Dijk is een vierjarig contract gesloten voor de levering van leermiddelen vanaf volgend schooljaar. De drie schoolbesturen hebben met SIVON een traject van een jaar doorlopen met gezamenlijke bijeenkomsten en individuele gesprekken met medewerkers van SIVON.

Naast deze aanbesteding loopt voor het voortgezet onderwijs een tweede gezamenlijke aanbesteding voor levering van leermiddelen voor schooljaar ‘21/’22. Aan deze aanbesteding doen 22 schoolbesturen mee. Begin 2021 start een volgende aanbestedingstraject voor de levering van leermiddelen voor schooljaar ‘22/’23.

De VO-raad adviseert schoolbesturen die leermiddelen moeten aanbesteden voor schooljaar ‘22/’23 dit in samenwerking te doen via de coöperatie SIVON. Door samen kwaliteitseisen op te stellen wordt de invloed van besturen op de markt vergroot.

Word lid van coöperatie SIVON
Om mee te kunnen doen aan een gezamenlijke aanbesteding leermiddelen, dient een bestuur lid te zijn van de coöperatie SIVON. Besturen kunnen zich aanmelden via https://www.sivon.nl/lid-worden/


SIVON als aankoopcentrale

Uniek in deze gezamenlijke aanbesteding is dat SIVON als aankoopcentrale fungeert en alle inkoopprocedures en contractonderhandelingen afvangt. Hierdoor hoeven schoolbesturen zich geen zorgen te maken over aanbestedingsprocedures- en strategieën. Experts binnen SIVON weten hoe dit werkt en worden daarbij ondersteund door Het Onderwijskantoor, dat veel veel ervaring heeft met deze trajecten. Daarnaast kan SIVON, indien nodig, namens de deelnemende besturen in gesprek gaan met leveranciers wanneer er collectieve vraagstukken zijn in de uitvoering van de contracten.