Subsidie aan te vragen voor capaciteitentesten
Scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs kunnen dit jaar opnieuw subsidie aanvragen om capaciteitentesten af te nemen bij leerlingen in de eerste twee leerjaren. Een capaciteitentest kan scholen helpen inzicht te krijgen in de potentie van leerlingen.
In het schooljaar 2019-2020 hebben basisschoolleerlingen geen eindtoets gemaakt. Daardoor is mogelijk niet iedereen in het voortgezet onderwijs ingestroomd op een niveau dat recht doet aan zijn of haar capaciteiten. Ook door coronavertragingen zijn leerlingen mogelijk niet op een passend niveau terechtgekomen. Het is daarom – altijd, maar zeker in deze tijd – belangrijk om de ontwikkelingen van leerlingen goed te monitoren, op een manier die past bij de school. Een capaciteitentoets kan hierbij helpend zijn.
Scholen kunnen subsidie aanvragen om capaciteitentesten af te nemen bij leerlingen in de eerste twee leerjaren. De capaciteitentest kan scholen en docententeams extra informatie geven over de potentie die een leerling heeft. Onder meer op basis daarvan kunnen ze hen dan kansrijk begeleiden naar een passend onderwijsniveau.
De subsidie kan van 15 januari t/m 15 februari 2022 worden aangevraagd via de website van DUS-I. Op deze website staat ook meer informatie over de voorwaarden.
Subsidieregeling valt onder het NPO
Deze subsidieregeling valt net als een aantal andere subsidieregelingen onder het Nationaal Programma Onderwijs. De subsidie is extra aan te vragen naast het vaste bedrag per leerling dat scholen via de lumpsum krijgen in het kader van het NPO.
De verantwoording over de subsidieregelingen binnen het NPO wijkt af van de verantwoording over het vaste bedrag per leerling dat scholen ontvangen. Scholen dienen zich over de verkregen subsidie voor de capaciteitentoets te verantwoorden in het jaarverslag (overeenkomstig met de ‘Regeling jaarverslaggeving onderwijs, model G, onderdeel 1’, zoals bedoeld in richtlijn 660 van de Raad voor de Jaarverslaggeving).
De verantwoordingsprocedure per regeling en financieringsstroom is opgenomen in het overzicht 'Extra financieringsstromen corona' dat de VO-raad voor zijn leden bijhoudt.
Zie voor meer informatie over de aanvullende bekostiging in het kader van het NPO de Q&A op NPOnderwijs.nl.
Een kansrijke overgang bevorderen: handreikingen en subsidieregelingen ‘doorstroomprogramma’s’ en ‘heterogene brugklassen’
Het ministerie van OCW heeft een overzicht gemaakt met adviezen over wat scholen kunnen doen om de overgang po-vo kansrijk(er) te maken. Naast handreikingen staan in dit overzicht een tweetal subsidieregelingen die binnenkort opnieuw worden opengesteld. Vanaf 20 februari kunnen scholen subsidie aanvragen om leerlingen die minder ondersteuning hebben dan hun klasgenoten, te laten deelnemen aan een doorstroomprogramma. En vanaf 7 maart kan subsidie worden aangevraagd voor het inrichten van heterogene brugklassen. Meer berichtgeving hierover volgt via de VO-raad website.