Subsidie Sterk Techniekonderwijs aan te vragen
02 september 2024
Hierdoor kunnen ook technische keuzevakken, technische praktijkgerichte programma’s en techniek in de onderbouw met subsidie worden gestimuleerd.
De vernieuwde subsidieregeling gaat gelden voor de periode 2025-2029. Scholen die de subsidie willen aanvragen, dienen dit te doen binnen nieuw te vormen of bestaande STO-regio’s (een samenwerking tussen scholen en het bedrijfsleven). Zij kunnen de middelen inzetten om binnen deze regio’s verder te werken aan toekomstbestendig, dekkend en kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs. Dit moet ervoor zorgen dat alle leerlingen in het vmbo met techniek in aanraking komen.
Subsidie aanvragen en voorwaarden
Penvoerders van de STO-regio’s (het bevoegd gezag van een vmbo-vestiging in de regio) kunnen de subsidie aanvragen tot 1 oktober 2024 om 16.00 uur, via een online aanvraagformulier. Eind augustus 2024 hebben de bij STO bekende contactpersonen een link naar dat formulier ontvangen.
Minimaal 10% van het subsidiabele deel van de totale meerjarenbegroting van het project moet bestaan uit cofinanciering door een of meerdere bedrijven. De penvoerder staat garant voor de cofinanciering. Alle voorwaarden, alsook de volledige subsidieregeling, zijn te vinden via de website van DUS-I.
Bij goedkeuring van de aanvraag kunnen de regio’s in januari 2025 met de uitvoering starten. In de subsidieregeling is ook een beoordelingskader opgenomen dat kan helpen bij het voorbereiden op de activiteitenplannen voor 2025-2029.
Kamerbrief en monitor Sterk TechniekonderwijsZie ook de Kamerbrief over de voortgang Sterk Techniekonderwijs (29 februari 2024). In deze Kamerbrief benoemt de minister drie aandachtspunten rond de nieuwe subsidieregeling: de verbreding van de scope, het behoud van de cofinanciering en het betrekken van het po. Als bijlage bij de Kamerbrief is de 'Monitor en evaluatieonderzoek Sterk Techniekonderwijs' toegevoegd, met daarin inzichten en geleerde lessen uit de afgelopen periode. In de monitor wordt de lange adem die nodig is onderstreept; wel zijn zeker al positieve ontwikkelingen zichtbaar en merkbaar. Te denken valt aan de (lichte) toename van het aandeel leerlingen met een technisch vmbo-profiel, een groter aandeel techniekdocenten van buiten het onderwijs en een uitbreiding van het aanbod vmbo-vestigingen met techniekprofielen. Ook buitenschools leren komt van de grond, evenals bredere samenwerking in de regio. Uitdagingen blijven het stimuleren van leerlingen om te kiezen voor een technisch gerichte opleiding, de dekking van het onderwijsaanbod en bereikbaarheid in de zin van reisafstand voor leerlingen. |