Trimbos-instituut en Universiteit Utrecht publiceren onderzoek ‘Jong na corona’

28 juni 2023

Het Trimbos-instituut en Universiteit Utrecht hebben het rapport ‘Jong na corona’ gepubliceerd, een grootschalig onderzoek naar welzijn van scholieren. Uit het rapport blijkt dat het niveau van mentale problemen in 2022 nog steeds heel hoog ligt, met name onder meisjes in het voortgezet onderwijs.

Specifiek richt het onderzoek zich op leerlingen van 12 t/m 16 jaar in het voortgezet onderwijs en leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs. Het onderzoeksjaar betreft 2022. De resultaten zijn vergeleken met die van het HBSC-onderzoek dat elke vier jaar wordt uitgevoerd, waarvan het laatste in 2021 plaatsvond. De onderzoekers concluderen dat het niveau van mentale problemen in 2022 nog steeds heel hoog ligt, met name onder meisjes in het voortgezet onderwijs. Bijna de helft van hen rapporteert in 2022 hyperactiviteit/aandachtsproblemen of emotionele problemen.    

Nationaal Programma Onderwijs 

Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van het ministerie van OCW. Met het Nationaal Programma Onderwijs werd 5 miljard euro beschikbaar gesteld aan scholen. De onderzoekers concluderen dat op voortgezet onderwijsscholen die in het schooljaar van 2021-2022 sterk hebben ingezet op de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen, er een positievere trend te zien is rondom ‘problemen met leeftijdgenoten’ dan op scholen die hier minder sterk op hebben ingezet.  

Inzet blijft nodig

De VO-raad benadrukt dat de focus op het versterken van het welbevinden van alle leerlingen, dus niet alleen de leerlingen die last hebben van de nasleep van corona, de komende jaren onverminderd nodig blijft. Niet alleen gezien de dalende trend rondom welbevinden die al ver voor corona is ingezet en de zorgen over de mentale gezondheid, maar ook gezien de grote uitdagingen die er liggen rondom kansengelijkheid. Wij onderstrepen hierbij het belang van een integrale aanpak. Door integraal te werken aan welbevinden is de kans op effect het grootst. Het gaat nadrukkelijk niet alleen om de (tijdelijke) inzet van interventies.   

Het hele rapport en een samenvatting is te lezen op de website van Universiteit Utrecht