Twaalf vwo'ers winnen KNAW Onderwijsprijs met hun profielwerkstukken

01 juni 2022

De jury van de jaarlijkse KNAW Onderwijsprijs heeft twaalf winnaars gekozen uit 196 ingezonden werkstukken van vwo-leerlingen. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW het wetenschappelijk denken in het voortgezet onderwijs stimuleren.

De jury was verrast door de hoge kwaliteit dit veertiende jaar, de originele en vaak heel persoonlijke onderwerpen en het doorzettingsvermogen van de leerlingen. De auteurs van de twaalf beste werkstukken winnen een bijdrage in de studiekosten voor hun eerste collegejaar. De jury bestond per profiel uit vier wetenschappers die gelieerd zijn aan de KNAW.

Dit zijn per profiel de winnende profielwerkstukken voor de KNAW Onderwijsprijs 2022:

Economie & Maatschappij

Niets is wat het LIJKt. Onderzoek naar het maken van een podcast over de psyche van een moordenaar. Door Annika van Donselaar en Isa Letschert van Corlaer College in Nijkerk.

De WKKK in vergelijking met de feminismebeweging door Mara Knottenbelt, Jasmijn Baarda, Elise van de Meerendonk van Rijnlands Lyceum in Sassenheim.

Resocialisatie van (ex-)gedetineerden. Na de bak weer aan de bak door Vijay Raaijmakers en Lisa Smitshoek van Emmauscollege in Rotterdam.

Cultuur & Maatschappij

Leren leren – Welke problemen zijn er met leren leren in het onderwijs en wat zijn mogelijke oplossingen voor die problemen? Door Inge Hofmeijer en Lynette Hokse van Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen.

What schoolgirls think of the menstrual cup, a comparative study about perceptions of menstruation management in South Africa and the Netherlands Door Zara Nijzink-Laurie van Mencia de Mendoza Lyceum in Breda.

Resocialisatie van (ex-)gedetineerden. Na de bak weer aan de bak. Door Vijay Raaijmakers en Lisa Smitshoek van Emmauscollege in Rotterdam.

Natuur & Gezondheid

Monoga(a)mmarus? Partnerkeuze van Gammarus pulex.Door Anna Hovius, Otto van Ketwich Verschuur van Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag.

De optimale transporttemperatuur voor poppen van drijfmestvliegen. Door Esmee Jacobs van Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen in Nijmegen.

Physarum polycephalum, de cel op een speurtocht. Door Ema Topolnjak, Jasper Geraats van Utrechts Stedelijk Gymnasium in Utrecht.

Natuur & Techniek

Efficiëntie van vliegtuigvleugels. Door Wouter Bakker, Wolf van Strijen, Annika Valkering van Alkwin Kollege in Uithoorn.

V23K. De visus verbreder 3000. Door Sofia Saléh van Gymnasium Trevianum in Sittard.

Componistenclassificatie, neurale netwerken en harmonische analyses. Door Sjoerd Versteegh van Het 4e Gymnasium in Amsterdam.