Variërende leraar profiteert meest van ict-gebruik in de les

28 juni 2017

Leraren die variëren in de manier waarop ze onderwijs geven en gebruikmaken van ict boeken de beste resultaten. Goede inzet van ict beïnvloedt de motivatie en prestaties van leerlingen. Ook maakt het efficiënter lesgeven mogelijk. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse 'Vier in balans-monitor' van Kennisnet. Voor het onderzoek zijn 5000 betrokkenen – leraren, bestuurders, schoolleiders en ouders – in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs ondervraagd.

Lees de Vier in balans-monitor 2017 van Kennisnet.

Grote onderlinge verschillen

Leraren verschillen onderling sterk in het gebruik van ict in hun lessen, deze verschillen zijn binnen scholen vaak groter dan tussen scholen. Van de 22 digitale toepassingen die het onderzoek noemt, gebruikt de kopgroep van leraren er 13 tot 14. Deze groep beslaat een kwart van alle leraren. De middengroep, waar de helft van alle leraren onder valt, past 6 tot 7 mogelijkheden vaak in het onderwijs toe. De staartgroep beperkt zich in de meeste lessen tot 1 of 2 toepassingen.

Investeringen in technische randvoorwaarden nodig, docent cruciaal

Om de ambities van bestuurders en schoolleiders waar te kunnen maken moeten scholen beschikken over voldoende computerapparatuur en goede internetverbindingen. Maar de leraar is cruciaal met een gevarieerd repertoire van lesgeven. Want juist de leraren die verschillende manieren van lesgeven beheersen, zijn voor leerlingen de beste garantie op succes.

De VO-raad onderschrijft het belang van de docent in het behalen van succes. In het project Leerling 2020, dat Schoolinfo in opdracht van de VO-raad uitvoert, spelen docenten dan ook een grote rol.

Vier in balans-monitor

De Vier in balans-monitor geeft inzicht in het gebruik van ict in het onderwijs. De monitor wordt elke twee jaar uitgevoerd in opdracht van Kennisnet. Tijdens de Onderzoeksconferentie van 28 juni van NRO en Kennisnet zijn de bevindingen in hoofdlijnen gepresenteerd.