Vier aanbevelingen voor meer ontwikkeltijd voor leraren

25 september 2023

Het is noodzakelijk om meer gezamenlijke ontwikkeltijd voor leraren te creëren. Die conclusie trekken Erik Ex en lector Marco Snoek van de Hogeschool van Amsterdam als de initiatiefnemers van de podcastreeks ‘Minder uren, betere lessen’. Op basis van hun podcast, waarin de makers in negen afleveringen diverse experts interviewen, trekken ze een aantal conclusies over nut en noodzaak van ontwikkeltijd voor leraren. Zij doen daarvoor vier aanbevelingen.

 

Aanbeveling 1: Zorg dat er heldere gegevens beschikbaar komen over het aantal lesuren voor leerlingen dat scholen momenteel aanbieden en hoe dat zich verhoudt tot de wettelijke minimumnormen
Het is op dit moment onduidelijk in hoeverre de wettelijke normen ten aanzien van onderwijstijd zich verhouden tot de praktijk van scholen. Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal lesuren die scholen daadwerkelijk aanbieden. Dat maakt het lastig om te bepalen wat er nodig is om het aantal uren onderwijstijd te verminderen.

Aanbeveling 2: Verzamel good practices van scholen die er nu al in slagen om systematisch ontwikkeltijd voor leraren te creëren
In de podcast zijn een paar scholen aan het woord gekomen waar het al lukt om ontwikkeltijd een plek binnen de structuur te geven. Meer scholen vinden die dit doen, helpt om in kaart te brengen wat verschillende aanpakken en oplossingen kunnen zijn.

Aanbeveling 3: Ga op zoek naar de ruimte die er nu reeds is
Actuele maatschappelijke thema’s bieden een ingang om met onderwijstijd aan de slag te gaan. Er is al veel ruimte, maar dat vraagt wel om het maken van lastige keuzes op school- en bestuursniveau.

Aanbeveling 4: Start pilots rond oplossingen voor ontwikkeltijd, waarbij er van elkaar geleerd kan worden en effecten op leraren, leerlingen en andere partijen goed in kaart worden gebracht

Er is weinig ervaring met verschillende oplossingsrichtingen rond onderwijstijd en de mogelijke opbrengsten en risico’s die ze met zich meebrengen. Start daarom met pilots om dit te verkennen, te monitoren en te evalueren. Hou daarbij rekening met de grote diversiteit van het onderwijs en ga niet voor een one-size-fits-all oplossing.

De VO-raad is in gesprek met het ministerie van OCW en de vakbonden over het inrichten van pilots op het gebied van onderwijstijd. In het najaar wordt naar verwachting meer bekend over de mogelijke invulling van deze pilots.