VO-raad: wetsvoorstel ‘Terugdringen verzuim’ helpend in voorkomen thuiszitten

Op 28 november jl. is het wetsvoorstel ‘Terugdringen schoolverzuim’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit wetsvoorstel wordt op 12 december in de Kamer besproken. De VO-raad ziet kansen in het wetsvoorstel dat nu voorligt; de voorgestelde maatregelen zullen volgens ons helpen om thuiszitten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Wel willen we benadrukken dat, om de ambities rond het voorkomen van langdurig verzuim te kunnen realiseren, structurele middelen op dit vlak beschikbaar zouden moeten blijven voor scholen.

Ondanks alle inspanningen om de extra ondersteuning in het onderwijs te optimaliseren, is sinds de invoering van passend onderwijs het aantal jongeren dat langdurig verzuimt en thuis zit niet minder geworden. Ook het aantal jongeren dat vrijgesteld is van leerplicht vanwege lichamelijke of psychische gronden, blijft hoog. Met het wetsvoorstel ‘Terugdringen verzuim’ wil het kabinet eraan bijdragen dat leerlingen die met bepaalde problematiek kampen en hierdoor regelmatig verzuimen, eerder en beter in beeld komen en een passend onderwijs- en zorgaanbod ontvangen, zodat langdurige schooluitval zoveel mogelijk kan worden voorkomen.

Om deze doelen te bereiken treft het wetsvoorstel een regeling op de volgende onderdelen:

Het is de bedoeling dat de wet ‘Terugdringen schoolverzuim’ ingaat op 1 augustus 2025. Op 12 december heeft de Tweede Kamer afgesproken dat de Vaste Kamercommissie OCW het wetsvoorstel begin 2025 gaat behandelen, startend met een schriftelijke inbreng. Daarna is nog akkoord op het wetsvoorstel nodig van de Eerste Kamer.

De nadere invulling aan informatie over verzuim en de categorisering van die informatie wordt uitgewerkt in een Algemene Maatregel van Bestuur die naar verwachting in het voorjaar van 2025 voorligt voor een internetconsultatie.

Structurele middelen nodig

De VO-raad is grotendeels positief over het nu voorliggende wetsvoorstel. Door deze wet worden scholen gestimuleerd om (nog meer) in te zetten op een preventieve aanpak van langdurig verzuim en leerlingen echt te ‘zien’, waardoor leerlingen zich ook onderdeel van de school als gemeenschap blijven voelen. Specifiek ook het nader registeren van verzuim (in categorieën) en delen en analyseren van de aan- en afwezigheidsgegevens zal scholen en andere betrokkenen kunnen helpen om vroegtijdig te acteren en zwaarder verzuim te voorkomen.

We willen er verder aandacht voor vragen dat, om als school een goede preventieve en schoolbrede aanpak neer te kunnen zetten, samenwerking met netwerkpartners zoals jeugdartsen, leerplichtambtenaren en jeugdhulp van groot belang is. Daarnaast is nodig dat structureel middelen beschikbaar blijven voor scholen om tot een dergelijke aanpak te kunnen komen.