Wetsvoorstel planmatige en doelmatige aanpak onderwijshuisvesting naar Tweede Kamer

Na bijna 10 jaar wachten is op 29 januari 2025 het wetsvoorstel planmatige en doelmatige aanpak onderwijshuisvesting naar de Tweede Kamer gestuurd. Al in 2016 stuurden de VO-raad, PO-Raad en de VNG een gezamenlijk huisvestingsvoorstel naar toenmalig staatssecretaris Dekker van OCW.

Het voorstel beoogt dat processen en middelen beter op elkaar worden afgestemd en dat er een meer gelijkwaardige positie ontstaat tussen gemeenten en schoolbesturen. De kwaliteit van de onderwijshuisvestingsportefeuille zou het uitgangspunt moeten zijn. Daarom stelden de sectorraden en de VNG voor het Integraal huisvestingsplan (IHP) en een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) wettelijk te verplichten, renovatie een juridische status te geven als primaire verantwoordelijkheid voor gemeenten en het investeringsverbod in het primair onderwijs te nuanceren. Al deze zaken zijn opgenomen in het wetsvoorstel planmatige en doelmatige aanpak onderwijshuisvesting, al wijken de uiteindelijke teksten soms af van het oorspronkelijke voorstel.

Een aantal zaken verandert door dit wetsvoorstel:

Wijzigingen ten opzichte van de versie die in consultatie werd aangeboden

De versie van de wetswijziging die aan de Tweede Kamer is aangeboden, is in een aantal opzichten gewijzigd ten opzichte van een eerdere versie die ter internetconsultatie is aangeboden. Sommige wijzigingen komen voort uit de reacties op de internetconsultatie, andere zijn op basis van het advies van de Raad van State doorgevoerd. De belangrijkste wijzigingen zijn: de definitie van het begrip renovatie, het laten vervallen van de zorgplicht voor een gezond binnenklimaat voor leerlingen en het beschikbaar stellen van middelen voor gemeenten voor het te voeren IHP-proces.

Daarnaast zijn een aantal zaken verhelderd.

Wat regelt het wetsvoorstel niet?

De wetswijziging stelt geen nieuwe eisen aan de kwaliteit van schoolgebouwen, omdat de onderwijswetgeving daar niet de passende plek voor is. Dit zou in algemene bouwregelgeving opgenomen moeten worden. De sectorraden blijven ervoor pleiten hogere eisen te stellen in het kader van onderwijskwaliteit, gezondheid, inclusie en verduurzaming.

Zowel de sectorraden als de Raad van State hebben aangegeven dat er meer bekostiging nodig is om de kwaliteits- en klimaatambities te behalen. In de met de Tweede Kamer gedeelde stukken wordt erkend dat er extra middelen nodig zijn, maar deze middelen worden niet beschikbaar gesteld.

Planning

Omdat de Kamer een bepaalde termijn krijgt voor het behandelen van de wetswijziging, verwachten we dat de eerder door OCW gecommuniceerde invoeringsdatum van 1 augustus 2025 niet gehaald wordt en gaan we uit van invoering in 2026.