Zorg voor een visie op de inzet van OOP’ers in de klas

10 april 2025

Op veel schoolorganisaties lijkt het nog te ontbreken aan een visie op de rol van onderwijsondersteund personeel (OOP) in de klas. Vragen die hierbij centraal staan zijn: wat wil men met de inzet van OOP’ers bereiken? Welke werkzaamheden nemen OOP’ers wel of niet op zich, en hoe verloopt de afstemming met leraren? Dat staat in het onderzoeksrapport Effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel in het basis- en voortgezet onderwijs van kenniscentrum CAOP, MOOZ Onderzoek en Centerdata.

Doel van dit onderzoek is inzicht te geven in de achtergronden, taken, rollen en ambities van OOP'ers die direct betrokken zijn bij het primaire onderwijsproces. Op veel scholen wordt tevreden door en met OOP'ers gewerkt. De toegevoegde waarde die OOP’ers kunnen hebben verschilt sterk tussen scholen. Met name voor leidinggevenden en leraren die nog weinig ervaring hiermee hebben, kan het onduidelijk zijn waar ze hun precies voor kunnen inzetten, welke toegevoegde waarde dit heeft en wat het verschil is tussen OOP’ers in verschillende functies/op verschillende niveaus. Door dit beter te beschrijven en communiceren, kan hier meer duidelijkheid ontstaan en hebben OOP’ers zelf meer houvast in het gesprek over hun inzet.