Alle onderwerpen

Onderwerp

VO-congres

Op het VO-congres op 11 april 2024 duiken we in de belevingswereld van onze leerlingen: Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2010, en Generatie Alpha, geboren na 2010. Wat drijft, motiveert en inspireert deze generatie? En wat betekent dat voor ons werk als leraar, schoolleider en bestuurder?

VO-congres

Generatie Z en Alpha voor ‘boomers’

Gen Z en Alpha zijn volgens veel onderzoeken tegelijkertijd kwetsbaarder én mondiger, bevlogener én beperkter, opener én behoudender, zelfbewuster én zwaarmoediger dan vorige generaties. We ervaren dagelijks dat er ongelooflijk veel omgaat in de hoofden van onze leerlingen. De hele wereld ligt online aan hun voeten en de mogelijkheden qua vervolgopleidingen lijken onbegrensd. Dit klinkt misschien als een flinke verbetering, maar bij al die vooruitgang komt een groot nadeel om de hoek kijken. Jongeren van nu ervaren een enorme prestatiedruk. Voor sommige groepen is het zelfs lastig om het hoofd boven water te houden. Hoe kunnen wij onze leerlingen ondersteunen, uitdagen en inspireren bij het vinden van hun eigen weg?

Programma

Op het VO-congres kan je een dag lang, van 10.00 tot 17.00 uur, ontspannen rondzwerven, vol (onverwachte) ontmoetingen met collega’s uit alle hoeken van het land. We hebben een mooi programma samengesteld waarin je kunt kiezen uit zo’n 25 workshops, lezingen en praktijkverhalen. Wacht niet te lang met kiezen, er zijn al workshops volgeboekt!

Uitgelichte sprekers: 

Hajar Yagkoubi, generatie Z-expert, verzorgt de keynote tijdens de opening. Als VN-jongerenvertegenwoordiger was Hajar van 2018 tot 2020 de stem van de Nederlandse jongeren op het wereldtoneel. Hajar neemt ons op een welsprekende wijze mee in de wereld van Generatie Z. Over wat haar generatie bezighoudt en tot welke keuzes dat leidt, en waarom wij dat zouden moeten weten.

Een sessie over toetsdruk en prestatiestress met o.a. Johannes Visser (De Correspondent). Van hem verscheen onlangs het boek ‘Is het voor een cijfer?’ over hoe scholen in de ban raakten van cijfers en hoe het onderwijs jongeren beter kan motiveren. Uit onderzoek blijkt dat het percentage scholieren dat ‘(nogal) veel druk’ ervaart van schoolwerk sinds 2001 is verdubbeld. Samen met LAKS kijken we hoe we het leven van leerlingen kunnen verlichten.  

Onderzoeker Aletta Smits laat op humoristische manier zien dat pubers, of ze nu 12 of 20 zijn, voor volwassenen vaak voelen alsof ze een vreemde levensvorm zijn. En hoe mensen, die de puberleeftijd zijn ontgroeid, daarmee kunnen omgaan. Dan krijg je er wellicht meer begrip voor waarom ze hun huiswerk niet maken. Waarom hun eigen dingen NU moeten en jouw dingen STRA-HAKS. 

YETS (Youth Empowerment Through Sports) oprichter Peter Ottens toont ons hoe we de negatieve cirkel van sociale problematiek in onze aandachtswijken kunnen doorbreken. “Het onderwijs moet een positief alternatief voor de straatcultuur zijn en geen verlengstuk ervan. De jeugd schreeuwt heel zachtjes om rolmodellen die er onvoorwaardelijk voor ze zijn.” 

Uitgelicht: film ‘Ongezien’ over kansengelijkheid

In juni 2023 ging de documentaire Ongezien in première. Daarin verdiept regisseur Julia von Graevenitz zich in kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs. Want helaas zijn voor sommige jongeren in Nederland de kansen op een goede toekomst kleiner dan voor anderen. Von Graevenitz sprak daarover met 1000 jongeren in het vo en mbo. Al die verhalen en ervaringen zijn verwerkt in ‘Ongezien’, een hartverwarmende en confronterende film die nooit is uitgebracht in de bioscoop maar wel te zien is tijdens het VO-congres.

In de film spreken jongeren openhartig over kansenongelijkheid en over de onderwaardering en eenzaamheid die ze als gevolg daarvan ondervinden. De geportretteerde jongeren uit verschillende steden leggen haarfijn uit hoe zij kansenongelijkheid in hun leven ervaren: armoede, discriminatie, pesten, problemen thuis, verkeerde vrienden. Het roept vragen op als: kan het onderwijs het verschil maken? Is onze samenleving echt inclusief? En steunen we jongeren voldoende bij het waarmaken van hun dromen? Een gelijke start bestaat niet, maar alle jongeren verdienen een kans. Na vertoning van de film gaat de regisseur met ons in gesprek over hoe het onderwijs ervoor kan zorgen dat álle leerlingen zich gezien en gehoord voelen.

Afsluiting

Bovenstaande is een greep uit het volledige programma, met nog mimimaal 20 andere sessies. Aan het einde van de dag gaan we lachend de borrel in met een live show van De Speld.

Praktische informatie

  • Datum en tijd: donderdag 11 april 2024, van 10.00 tot 16.30 uur 
  • Locatie: NBC Congrescentrum in Nieuwegein, Blokhoeve 1
  • Kosten: 185 euro p.p. (excl. btw)

Aanmelden

VO-congres 2023

'De vrijheid in het Nederlandse onderwijs brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. We hebben een verantwoordelijkheid om te werken aan de kwaliteit van ons eigen werk en de verantwoordelijkheid om samen te werken.' Met deze boodschap opende voorzitter Henk Hagoort het VO-congres 2023. De gehele toespraak van Hagoort en vicevoorzitter Ingrid de Bonth is terug te vinden in onderstaand nieuwsbericht. Bekijk ook de terugblik op het VO-congres 2023.