1 minuut met...Aaldert van der Horst

24 april 2018

Via deze rubriek kun je verder kennismaken met onze ledenadviseurs. Zij zijn van harte bereid hun kennis en ervaring te delen met collega's bijvoorbeeld door een goed gesprek aan te gaan rond onderwijskundige thema's. Aaldert heeft een passie voor passend onderwijs.

Stel je even voor, Aaldert...

"Ik ben een geboren en getogen Terschellinger en een onderwijsmens in hart en nieren. Nadat ik de PABO had afgerond, ben ik in het voortgezet onderwijs terecht gekomen in leerlingenzorg en managementfuncties. Vervolgens ben ik onderwijskunde en pedagogiek gaan studeren en ben ik eigenlijk door een combinatie van dingen bij het CPS (Christelijk Pedagogisch Studiecentrum) terechtgekomen. Deze instelling werd gesubsidieerd door de overheid en begeleidt scholen bij veranderingen en nieuwe ontwikkelingen. Daarna heb ik dit werk doorgezet bij BMC, een organisatie- en adviesbureau als consultant en later manager en partner. Na een hele periode werken aan en voor het onderwijs, ben ik er uiteindelijk zelf weer in beland als bestuurder van een samenwerkingsverband VO en nu regiodirecteur in het speciaal onderwijs."

Waarom ben je aan de slag gegaan voor Stap 2?

"Met de kennis die ik heb verzameld in de afgelopen jaren kan ik een adviesgesprek voeren om te sparren óf verwijzen naar iemand in mijn netwerk. Passend onderwijs loopt als rode draad door mijn loopbaan. Zo heb ik bijvoorbeeld met gemeenten en jeugdzorginstellingen samengewerkt, zodat we een integrale aanpak konden ontwikkelen en verscherpen met elkaar. Ik ben in diverse regio's coördinator/directeur geweest van samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Op deze manier kreeg ik steeds meer inzicht over hoe je mensen aan doelen en elkaar kunt verbinden. Door verbindingen te leggen heb je opeens andere invalshoeken of kaders om mensen te adviseren. De verbinding van HRM en passend onderwijs is ontzettend belangrijk. Het gaat allebei (ook) over de persoonlijke ontwikkeling van docenten en schoolbeleid."

Om passend onderwijs goed te laten functioneren zijn er regionale samenwerkingsbanden gevormd. Kun je iets vertellen over het verloop van dat proces?

"Het mooie van deze samenwerkingsbanden is dat speciaal onderwijs en regulier onderwijs echt bij elkaar aan tafel zit om samen te werken. Het doel is om leerlingen in het regulier onderwijs te houden of te krijgen. Al lukt dat niet in alle gevallen, want het is niet voor iedere leerling haalbaar. Het speciaal onderwijs zal nooit overbodig worden, maar als je kinderen geen kansen biedt, hebben ze ook geen kansen. Het is mooi om deze kansen op regionaal niveau te bieden, want de ene regio is niet de andere. Sommige regio's hebben al een historie van met elkaar samenwerken en bij sommigen moet dat nog ontwikkeld worden. Het zijn weerbarstige processen, want het kan ook nog voorkomen dat scholen elkaars 'concullega' zijn. Dat is een beetje het dubbele in die processen, maar de gezamenlijke ambitie zal voor een goedlopend samenwerkingsverband de boventoon moeten voeren."

Wat zou er met behulp van SHRM in een ideale wereld nog mogelijk zijn om het onderwijs te verbeteren?

"Met name de focus bij passend onderwijs op de handelingsbekwaamheid van docenten kan verbeterd worden, zodat docenten in hun kracht staan en er een goede match is met de leerlingen die de school opneemt. Sommige scholen zijn heel benauwd om een zorgschool te worden. Als je sterke systemen hebt voor lerarenbegeleiding en onderwijsondersteuning, bestaat de kans dat je steeds meer 'zorgleerlingen' de school inkrijgt. Als de lerarenbegeleiding en de match met de leerlingpopulatie niet in orde is kunnen de verhoudingen scheef komen te liggen en raken de docenten overbelast of is de diversiteit dermate groot dat ze op een gegeven moment aan hun grens zitten. Vaak wordt passend onderwijs vanuit de zorg bekeken, maar ik zet mij in om alle regiocoördinatoren de kracht van de verbinding tussen HRM en passend onderwijs te laten zien, bijvoorbeeld in het gebruik van de scan passend onderwijs die door de VO-Raad is ontwikkeld."