‘LOB leidt leerlingen naar een bewuste keuze voor de vervolgopleiding’

04 februari 2018

Voor een goede invulling van Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) is een cruciale rol weggelegd voor de mentor. Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te betrekken bij de concrete uitwerking en om de LOB-lessen goed te verankeren in het schoolbeleid. Dit blijkt uit de peer reviews LOB die de VO-raad in 2017 organiseerde.

“Loopbaanoriëntatie- en begeleiding, LOB, leeft in onze school. Een keer per week geeft de mentor een expliciete LOB-les en aan het eind van iedere periode vinden individuele LOB-gesprekken plaats met de mentor”, vertelt Wim Huiberts, directeur van vmbo Sterren College in Haarlem. “Maar leerlingen zien LOB te weinig als onderdeel van het vmbo-examenprogramma. Dat willen we verbeteren. Een collega heeft zich tijdens haar master Leren & Innoveren onder meer verdiept in het thema ‘eigenaarschap van leerlingen’. De inzichten – zoals het meer koppelen van school, stage en hobby’s – hieruit willen we implementeren. Ook moet er meer structuur komen in de LOB-gesprekken.”

Samenhang

Het Sterren College is een van de scholen die hebben deelgenomen aan de peer reviews die de VO-raad afgelopen jaar heeft georganiseerd voor scholen die hun LOB-aanpak tegen het licht willen houden. Hierbij kijken scholen bij elkaar in de LOB-keuken. Aan de hand van vragenlijsten voert de bezoekende school gesprekken met leerlingen, decanen en schoolleiding, en geven zij mogelijke verbeterpunten aan. “Daar kwam uit dat we meer aandacht kunnen besteden aan de inbedding van LOB. Een tip was om op onze website aan tegeven hoe we omgaan met LOB en ook in de taakomschrijving van de mentor moet LOB een prominentere plaats krijgen”, zegt Huiberts. “Daarnaast mag er meer samenhang komen tussen de vakken, de stages en de interesses van leerlingen. En ik vind het belangrijk dat elke docent LOB-vaardigheden heeft.”

Het is belangrijk te starten met een visie op LOB die door het management, docenten en mentoren gedragen wordt

LOB-dossier

Ook het CS Walcheren deed mee aan de peer reviews. In Zeeland werken de vmbo-scholen nauw samen met de drie scholen voor mbo in de regio. Er is een website ingericht waar de LOB-dossiers worden geplaatst en er  is een kennisbank voor LOB-opdrachten. “Er staan nu 180 opdrachten in die we kunnen gebruiken”, vertelt Mayke de Jong, decaan van de vmbo-t-afdeling van CS Walcheren. “Drie daarvan zijn verplicht voor alle vmbo-leerlingen. De mbo’s gebruiken deze opdrachten, bijvoorbeeld een pitch houden, bij hun intake.” De ontwikkeling van het LOB-dossier op de website kwam tot stand door intensieve samenwerking tussen de decanen van het vo en het mbo. “De peer review heeft ons een duidelijkere aanpak opgeleverd. Het is belangrijk te starten met een visie die door het management, docenten en mentoren gedragen wordt. Ook gaan we werken met een doorlopende leerlijn LOB, verdeeld over de vier  leerjaren”, zegt De Jong. “Voor leerlingen is het LOB waardevol, ze geven aan dat LOB hen leidt naar een bewustere keuze voor een vervolgopleiding.”

Beleidsplan

Niet alleen op het vmbo is er aandacht voor LOB. Op het Jan Tinbergen College in Roosendaal wordt voor derdeklassers havo en vwo een profielweek georganiseerd. “Leerlingen stellen vragen aan hogerejaars, er zijn beroepskeuze- en interessetesten en hogeschool AVANS uit Tilburg presenteert zich”, vertelt teamleider van de havo/vwo-bovenbouw Wouter Stroop. “In de bovenbouw wordt er een vervolgkeuzeprogramma gegeven tijdens de mentorlessen. Dit willen we beter verankeren. Zo willen we deze lessen vaker gaan inroosteren in het computerlokaal, zodat leerlingen beter gebruik kunnen maken van de online studiekeuzewebsite die wij als school gebruiken.” Naar aanleiding van de peer review is een beleidsplan geschreven. “We deden al veel, maar nu ligt het ook vast”, zegt Stroop. “Daarnaast maken we nu een handreiking en een tijdplanning, zodat mentoren meer houvast hebben. Leerlingen geven aan dat het veel uitmaakt hoe mentoren omgaan met LOB.”