Anticiperen op coronamaatregelen met vier scenario's

24 november 2020

Het Ichthus College Veenendaal formuleerde al snel na de eerste lockdown een protocol met richtlijnen voor het onderwijs in vier verschillende scenario’s. Door vooruit te denken kunnen ze beter anticiperen op toekomstige coronamaatregelen.
Hieronder staat een klein gedeelte uit het artikel over de vier scenario’s met coronomaatregelen. Lees het hele verhaal op Voortgezetleren.nl.


Uren die uitvallen, leerlingen in de pauze, leerlingen en leraren in quarantaine: hoe ga hiermee om? Welke prioritering hanteer je als je moet kiezen wie op school les krijgt en wie thuis? Het hangt allemaal af van het onderwijsscenario dat op dat moment geldt. Een werkgroep van het Ichthus College Veenendaal formuleerde een protocol om in vier verschillende scenario’s te anticiperen op mogelijke coronamaatregelen.

Vier scenario's

De ervaringen van leraren en leerlingen in de eerste maanden na de lockdown, gaven een duidelijk beeld van de situaties die zich konden voordoen en hoe de school zich daarop kon voorbereiden. In het eerste scenario komen alle leerlingen naar school en is er anderhalve meter afstand tussen leerlingen en leraren. In het tweede scenario worden er hybride lessen gegeven. Het derde scenario beschrijft het afstandsonderwijs en in het vierde staat hoe de school omgaat met een beperkte groep leerlingen op school.

Langdurige invloed corona op onderwijs 

“We wisten tijdens de eerste lockdown totaal niet wat ons te wachten stond en namen de eerste beslissingen vanuit het MT”, vertelt afdelingsdirecteur vwo Kees Bok. “Daarna beseften we al snel dat het coronavirus weleens langer invloed op het onderwijs kon hebben dan we dachten.” Al vrij snel werd besloten een werkgroep samen te stellen van collega’s uit alle geledingen van het Ichthus College Veenendaal. Kees: “Zo konden we met elkaar bedenken hoe we in verschillende scenario’s het onderwijs kunnen continueren.”

“We hebben met de werkgroep steeds geprobeerd om voor elk scenario te bedenken wat er kan gebeuren en hoe we daar dan mee om moeten gaan”, vertelt Martjan de Bruin, leraar biologie/life science die in de werkgroep zat. “Met elkaar bedenk je oplossingen en alternatieven en dat werkte goed, want iedereen heeft z’n eigen expertise. Elk scenario biedt houvast en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.” Kees merkt dat het goed is dat ze het beleid met elkaar hebben vormgegeven. “Dit moet je niet als MT willen oplossen. Je moet zo veel mogelijk mensen erbij betrekken, ook om een gevoel van verbondenheid te creëren. En vooruit denken is cruciaal: door doemscenario’s reëel te bekijken en daarvoor concrete richtlijnen te bedenken, creëer je duidelijkheid. En dat brengt rust, ook voor de leerlingen. Voor hen was het afstandsonderwijs op zichzelf al pittig genoeg.”

Handige richtlijnen onderwijs op afstand
Het Ichthus College paste een bestaand format aan en maakte voor het onderwijs op afstand ook deze handige richtlijnen:


Meer artikelen van Voortgezet leren: