Auditoren accreditatie voor bestuurders gezocht
04 juni 2025
Achtergrond
Eind 2023/begin 2024 is het beroepsprofiel voor bestuurders in het funderend onderwijs goedgekeurd door de ALV’s van respectievelijk PO-Raad, VO-Raad en VvOB. Gelijktijdig aan de ontwikkeling van het beroepsprofiel is een werkwijze voor accreditatie ontwikkeld. In de tweede helft van 2023 heeft een pilot plaatsgevonden waarin elf bestuurders het accreditatietraject hebben doorlopen. Nog eens negentien bestuurders hebben meegedaan aan de tweede pilot in de eerste helft van 2024. De pilot heeft input opgeleverd voor de aanscherping en verdere uitwerking van bouwstenen voor de accreditatie. Deze accreditatiesystematiek is in het voorjaar van 2024 vastgesteld door de ALV’s van de hierboven genoemde organisaties.
Met ingang van 1 januari 2026 wordt een onafhankelijke accreditatieorganisatie opgericht die jaarlijks zo’n 300 bestuurders uit het funderend onderwijs door het accreditatieproces dient te leiden. De PO-Raad en VO-raad hebben met leden afgesproken dat zij zich één keer in de vijf jaar laten accrediteren, zodat alle organisaties die lid zijn van de PO-Raad en/of de VO-raad vanaf 2031 werken met geaccrediteerde bestuurders. Ten behoeve van uitbreiding van de pool van auditoren wordt de werving van nieuwe auditoren reeds opgestart.
Profiel auditoren
Vooraleerst beschikken auditoren over een onafhankelijke, waarderende en nieuwsgierige houding en weten zij een goed gesprek over persoonlijke ontwikkeling, reflectie en dilemma’s te voeren. Zij zijn gesprekspartner, gewaardeerde ‘peer’ voor de deelnemende bestuurder. Dat vergt expertise en ervaring op het gebied van professionele ontwikkeling van bestuurders.
- De auditor heeft ervaring met zowel de praktijk van besturen in het algemeen, als van besturen binnen netwerken, transformationeel leiderschap en good governance in het bijzonder.
- De auditor snapt de dilemma’s van de hedendaagse bestuurder en begrijpt welke eisen het besturen nu en in de nabije toekomst aan de bestuurder in het onderwijs en de kinderopvang stelt.
- De auditor kan de verschillende contexten van de grote diversiteit aan bestuurders wegen in de beoordeling en ook in de (toon van de) gespreksvoering met de te accrediteren bestuurder.
- De auditor is rolvast. De auditor luistert, hoort wat de bestuurder zegt en kan zich goed uitdrukken. Ongeacht de uitkomst is het gesprek lerend en liefst ook inspirerend voor de bestuurder, zodat deze er wat aan heeft.
- De auditor heeft ervaring met en goed zicht op de ontwikkeling van bestuurders en heeft expertise met gesprekstechnieken en het beoordelen van 360 graden feedback en ontwikkelplannen.
- De auditor is in staat een onafhankelijk en objectief beeld te vormen, waarbij hij de feedback van de verschillende stakeholders en de eigen beeldvorming goed weet te wegen om tot een zorgvuldig oordeel te komen.
- De auditor is in staat om op een transparante en navolgbaar onderbouwde manier het oordeel en daarop uit te brengen accreditatieadvies aan de accreditatiecommissie te verwoorden.
- De auditor vertoont zelf voorbeeldgedrag. Er is geen schijn van onverenigbaarheid van rollen dan wel belangenverstrengeling.
- De auditor is in de afgelopen twee jaar niet werkzaam geweest als bestuurder in het funderend onderwijs (om voldoende onafhankelijkheid te borgen).
De gehele groep van auditoren heeft een diverse en evenwichtige samenstelling. Dat betreft gender, achtergrond en sectoren binnen en buiten het onderwijs. De groep kent een hoge mate van lerend vermogen, waarvoor het elkaar kunnen en willen aanspreken op gedrag essentieel is.
We zijn op zoek naar auditoren die minimaal één keer per twee maanden actief ingezet kunnen worden voor accreditatiegesprekken. Daarnaast wordt van auditoren gevraagd dat ze één keer per jaar deelnemen aan een scholingsbijeenkomst (de eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op 7 november).
Procedure
Geïnteresseerden kunnen hun belangstelling kenbaar maken door een korte motivatie en CV te sturen naar accreditatie@poraad.nl. Er volgt een gesprek met een afvaardiging van de accreditatiecommissie, bestaande uit Peter van Lieshout, Femke Geijsel en Leon de Wit.