28 mei 2020

Onze premier zit al weer tien jaar in het Torentje. Vakminister is hij nooit geweest. Staatssecretaris wel. Vijftien jaar geleden zat hij op het departement van OCW. Daar is zijn belangstelling voor onderwijs gegroeid. Zo sterk zelfs dat hij vanaf 2008 wekelijks maatschappijleer geeft aan leerlingen op het Johan de Witt in Den Haag.

De laatste jaren doet hij dat op donderdagochtend twee uur lang voor vmbo-leerlingen. De afspraak op de school is hem net zo heilig als de ministerraad op vrijdag. Ook al komt hij om 04.00 uur ‘s nachts uit Brussel of waar dan ook vandaan, hij is altijd op tijd op school. Ik heb daar grote bewondering voor.

Donderdag 4 juni kan hij weer aan de bak. Tussen het leiding geven aan een ongekende crisis door. Dat op zich vraagt al ongelooflijk veel tijd, nog los van de verantwoordelijkheid. En dan komt daar het overlijden van je moeder nog eens bij. Met de vraag of er nog wel ruimte is het verdriet te verwerken. Premier ben je altijd, 24/7. En je woorden wegen zwaar. Zeker in deze tijd. Op de persconferentie over het openen van onze scholen sprak de premier duidelijke woorden over de anderhalvemeterschool, inclusief de ruimte die scholen krijgen voor werkbare roosters. En er was een stevig, maar voor een aantal scholen, noodzakelijk statement dat het de bedoeling is dat alle leerlingen fysiek onderwijs krijgen. Als daar een punt had gestaan, was er niets aan de hand geweest. Maar vervolgens klonken de woorden: “en dat niet beperken tot een mentoruurtje en een paar toetsen." 

Maar dat mentoruurtje, en zeker de letters ’tje’, was dat nou nodig? Want na elf weken onderwijs op afstand, elf weken focus op kennis, is er juist behoefte aan een mentoruur, misschien wel meer. Om de leerlingen met elkaar ervaringen te laten uitwisselen over de unieke tijd waarin we leven en het bijzondere, compleet nieuwe, onderwijs dat ze nu krijgen. Aandacht voor de sociale component is ook een onderdeel van ons onderwijs. Dat we de beperkte tijd die leerlingen op school zijn optimaal moeten benutten voor fysiek onderwijs delen we. Dat staat ook in het protocol dat we maakten met de bonden. Dat ‘mentoruurtje’ klonk een beetje badinerend. Vast niet de bedoeling. Maar de woorden van de premier wegen nu eenmaal zwaar. Zeker in deze tijd.

Laten we het niet groter maken dan het is. Werk zat. Dinsdag ook weer lessen op school. Voor leerlingen van het Johan de Witt donderdag weer les van de premier. Misschien de eerste keer geen maatschappijleer, maar een heel zinvol mentoruur.