Interview met Doetina van Kelle, ledenadviseur krimp & regionale samenwerking

07 mei 2019

Doetina van Kelle denkt als ledenadviseur krimp & regionale samenwerking mee met schoolbestuurders over mogelijke oplossingsrichtingen en de te nemen stappen in het geval van leerlingendaling.

Van Kelle is bestuursvoorzitter van Stichting Markland College in Noord-Brabant. De stichting heeft scholen in Oudenbosch en in Zevenbergen.

Waarom wil jij de rol van de ledenadviseur krimp en samenwerking vervullen?

“Omdat ik graag een bijdrage wil leveren aan een goed en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor alle kinderen in Nederland. Daartoe moeten we als bestuurders vooruit kijken en anticiperen. Ik vind het heel goed dat OCW en de VO-raad hier aandacht aan besteden en als ik daar wat in kan betekenen, dan doe ik dat heel graag.”

Wat is het belangrijkste dat jij als bestuurder hebt gedaan om met de daling van het aantal leerlingen om te gaan?

“Ik heb de samenwerking gezocht met partners in de regio om elkaar te leren kennen en om te onderzoeken hoe we elkaar kunnen versterken. Het gaat daarbij niet alleen om andere schoolbesturen, maar ook om bijvoorbeeld het bedrijfsleven, gemeenten en ouders. Want goed onderwijs realiseren in de regio is een brede, gezamenlijke opdracht. Je bent daar als schoolbestuurder als eerste verantwoordelijk voor, maar je moet daarin samenwerken met zoveel mogelijk partners in de regio. Ook moet je ervoor zorgen dat je zelf een aantrekkelijke partner bent, dus dat je onderwijs kwalitatief op orde is en dat je organisatie toekomstbestendig is. Dan kun je de samenwerking op een gelijkwaardige manier ingaan.”

Wat is je belangrijkste advies aan collega-bestuurders die te maken hebben met leerlingendaling?

“Zet het onderwerp op een positieve manier op de agenda. Ik denk dat het mensen veel meer motiveert om te werken aan iets goeds voor de toekomst dan wanneer je hen vanuit negatieve scenario’s om inspanningen vraagt. Dus steek positief in, verzamel objectieve informatie, betrek anderen erbij en ga samen aan de slag om toekomstbestendig onderwijs in de regio te realiseren.”