Intervisie: een gouden leerproces

25 juni 2024

Hoe kun je doorgroeien als schoolleider en wat leer je van werkvormen zoals intervisie en andere schoolleiders? De antwoorden op deze elementaire vragen - en de toegevoegde waarde en inzichten die het oplevert - licht Hugo Vos toe in dit interview. Vos is locatiedirecteur van het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet en volgde het leertraject Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider van de VO-academie. Hoe ervaarde hij het traject?

“Inmiddels heb ik ze van teamleider tot directeur allemaal gehad", begint Hugo. "Ik vind het concept zo mooi: ’s ochtends interactieve lezingen, en ’s middags met een club ervaren intervisiebegeleiders aan intervisie doen. Ik ben een groot voorstander van intervisie, ik denk dat dat een hele belangrijke leervorm is voor schoolleiders.”

Je haalt iets uit de intervisie en brengt ook altijd iets voor de ander. Zo zijn we samen schoolleider en bouwen we aan een gemeenschap.

Hugo Vos Locatiedirecteur

Gestructureerd en concreet

Tijdens de intervisie denk je met elkaar op een gestructureerde manier na over dilemma’s waar je als schoolleider mee te maken krijgt. En daar worden concepten die abstract zijn, opeens ontzettend concreet. “Bij intervisie zoek je naar wat er persoonlijk schuurt. De grootste stap in het leerproces maakte ik door echt na te denken over hoe ik - als leider - zaken wil aanpakken. Hoe wil ik mensen aansturen, coachen, bemoedigen? Dat levert altijd weer nieuwe inzichten op."

Die inzichten doe je niet alleen zelf op: dit gebeurt samen met andere schoolleiders. Op papier dezelfde functie, maar in de praktijk een club vol verschillende mensen met andere achtergronden. Hugo: “Je krijgt nieuwe invalshoeken door de denkkracht die je met elkaar hebt; niet alleen intellectueel maar ook emotioneel.”

Even uit de school

Door even uit de school te stappen, verschaf je jezelf de tijd, ruimte én een nieuw perspectief om naar je eigen schoolomgeving te kijken. “Bepaalde zaken komen nou eenmaal niet bij je omhoog als je een hele dag op school rondloopt. Daarvoor is het echt nodig om uit de school te stappen. Dat je geïnspireerd wordt door een spreker. Dan hoef je niet het hele theoretische model over te nemen, maar de bevlogenheid zet je aan het denken. Ik neem een lijst mee naar huis, die ik direct kan toepassen in mijn eigen werk.”

Dat nadenken levert altijd nieuwe inzichten op, over jezelf, je leiderschap, je valkuilen en je eigen school. “Wat voor leider wil ik zijn? Wat wil ik uitstralen? Waar ligt je focus? De leertrajecten van de VO-academie helpen mij met dit soort vragen. Waar ik echt bewust mee bezig ben is om qua mensgerichtheid echt te groeien. Mijn eerste focus is vaak op dat wat er moet gebeuren. Maar hoe zorg je ervoor dat je je collega’s meeneemt, en dat je echt oog hebt voor de mensen met wie je werkt? Je krijgt handreikingen over hoe je op een betere manier met je mensen kan samenwerken. En als je samen met anderen hierover nadenkt, kom je verder dan als je alleen achter je bureau zit.”

Op 11 oktober begint het volgende leertraject voor Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider. Ben je net als Hugo op zoek naar nieuwe inzichten over leiddinggeven en wil je samen met collega-schoolleiders reflecteren op je functie? Klik dan hier voor meer informatie over het leertraject en om je in te schrijven.