Leraren geven bijspijkerlessen, verrijkingslessen en examentraining

26 september 2023

Op het Spaarne College in Haarlem geven leraren bijspijkerlessen en verrijkingslessen in het reguliere rooster. Ook geven leraren examentraining in de meivakantie.

Bijspijkerlessen en verrijkingslessen

Het Spaarne College is een vmbo-school in Haarlem, die de deuren opende in augustus 2020 na een fusie van drie vmbo-scholen. Het Spaarne College heeft in het gewone lesrooster keuzewerktijd-uren opgenomen. Voor de onderbouw vier uur per week, voor de bovenbouw drie uur. Directeur Wim Huiberts: “Leerlingen gebruiken die uren om bijspijkerlessen te volgen, of om extra dingen te doen.” Zowel de ‘bijspijkerlessen’ als de verrijkingslessen’ worden gegeven door leraren van de school. “Dat organiseren we door elke leraar ongeveer 40 extra klokuren in diens jaartaak te geven. De leraren selecteren de leerlingen die bijspijkerlessen nodig hebben, vaak leerlingen bij wie er achterstanden zijn. De lessen worden gegeven in kleine groepen.” 

Ook de verrijkingslessen krijgen steeds meer vorm. Wim: “Er zijn verrijkingslessen voor onder andere gym, smart technology (over robots en drones) en theater. Deze vallen zowel binnen de keuzewerktijd-uren als buiten de lestijden om. We denken er ook aan om volgend jaar bokslessen te geven, omdat we een leraar hebben die dat goed kan. We kijken dus breder naar wat leraren allemaal kunnen en leuk vinden naast hun vak.” Wim ziet dat leerlingen verrijkingsuren steeds meer gebruiken, zeker in de onderbouw. Wim: “Leerlingen vragen ernaar. In de bovenbouw ligt dat wel iets anders, zeker omdat zij de coronajaren hebben gehad, maar het begint steeds meer ook bij hen te leven.”

Examentraining in meivakantie

In de meivakantie regelde het Spaarne College examentraining voor leerlingen die dat nodig hadden. Vijf dagen lang werden extra lessen gegeven. Wederom door eigen leraren. Wim: “Om in aanmerking te komen moet een leerling lager dan een zes staan voor een vak. En ze moeten gemotiveerd zijn om de lessen te volgen.” Leraren kunnen kiezen voor compensatie in geld of vakantiedagen. “Binnen een regeling die specifiek voor de hele organisatie is vastgesteld, kunnen leraren vakantiedagen inleveren voor een financiële compensatie. Of leraren kunnen kiezen voor extra vrije dagen in de examenperiode.” 

Om in aanmerking te komen moet een leerling lager dan een zes staan voor een vak. En ze moeten gemotiveerd zijn om de lessen te volgen

Studenten voor de klas

Het Spaarne College werkt ook samen met een organisatie die met ouderejaarsstudenten onderwijs-ondersteuning verzorgt. Wim: “Ik geloofde eerst niet zo in dit soort partijen. Vanaf januari 2023 hadden we echter een verdubbeling van het aantal leerlingen bij onze Internationale Schakelklas, daar hadden we ineens 300 leerlingen, dus we hadden extra mensen nodig. Toen hebben we via deze partij acht studenten ingehuurd die eerst een aantal weken meeliepen met NT2-docenten. Sindsdien hebben de studenten voor 2 à 3 dagen per week de lessen overgenomen. Dat bevalt heel goed.” Nu maakt het Spaarne College ook gebruik van studenten in de twee weken voorafgaand aan de meivakantie, ter voorbereiding op de examens. “Het voordeel daarvan is dat een leraar tijdens een reguliere les met een aantal leerlingen kan zitten die extra aandacht behoeven. De student neemt dan de reguliere les over voor de rest van de klas.” 

Financiering

Het Spaarne College financiert de initiatieven vanuit de bestemmingsreserves van het Nationaal Programma Onderwijs, en vanaf komend schooljaar uit de basisvaardighedensubsidie. Daarmee is het voor de komende drie jaar gedekt. Wim: “We hebben kleine klassen: 18 leerlingen per klas in de onderbouw en 20 leerlingen per klas in de bovenbouw. Intern voeren we al de discussie hoe we onze manier van onderwijs, inclusief het aanvullend onderwijs, kunnen blijven aanbieden in de toekomst. Zonder de subsidies zouden we een jaarlijks tekort van ongeveer 500.000 euro hebben. Als de bekostiging 600 euro per leerling hoger zou zijn, dan zouden we het onderwijs kunnen uitvoeren zoals we nu doen.” 

Kansenongelijkheid tegengaan

Voor de bijspijkerlessen, de verrijkingslessen en de examentraining vraagt de school geen bijdrage van de ouders of leerlingen. Wim: “Deze initiatieven zijn echt ontstaan om achterstanden weg te werken en kansenongelijkheid tegen te gaan. We hopen dat we onze manier van werken, met kleine klassen, extra lessen en examentraining, kunnen blijven aanbieden in de toekomst.”

Deze initiatieven zijn echt ontstaan om achterstanden weg te werken en kansenongelijkheid tegen te gaan