Onderzoek naar strategische rol van middenmanagers

14 november 2018

Professionalisering in het voortgezet onderwijs is actueel. Naast het streven naar verbetering, wordt er in de sector ook gesproken over vernieuwing. Zo stelt bijvoorbeeld de VO-raad stelt dat eigentijds en toekomstbestendig onderwijs moet zorgen voor aansluiting bij een snel veranderende maatschappij.

Dusdanige organisatieveranderingen doen een groot beroep op het aanpassingsvermogen van scholen. Een sleutelpositie is weggelegd voor de middenmanager, die in contact met leerlingen, docenten en schoolleiders verbindt en richting geeft.

Effectieve bijdrage

Voor haar masterscriptie deed Annemart Wieland onderzoek hoe middenmanagers in staat gesteld kunnen worden een effectieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeldoelen van een school. Enerzijds gaat het over het dagelijks functioneren van de team- en afdelingsleiders, anderzijds over hoe strategische rol voor de middenmanager vormgegeven kan worden.

In haar masteronderzoek heeft Annemart het dagelijks functioneren en de bijbehorende belevingswereld van team- en afdelingsleiders in beeld gebracht. Daarnaast heeft zij samen met hen gekeken naar de vormgeving van hun strategische rol in de school en wat zij nodig hebben om deze rol te kunnen, te willen en te mogen bekleden.