Martinuscollege: gemotiveerde leerlingen door maatwerk

De motivatie van leerlingen vergroten door persoonlijke coaching, leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leerproces en het curriculum afstemmen op het kunnen van de leerling. Omdat gemotiveerde leerlingen naar verwachting (nog) beter presteren is dit de kern van de pilot ‘onderwijs-proeftuin’ waarbinnen leerlingen uit 4 havo en 4 en 5 vwo op het Martinuscollege de laatste periode van dit schooljaar onderwijs krijgen.

De vraag naar gepersonaliseerd leren, maatwerk, is de afgelopen jaren groter geworden. Vanuit de leerlingen en vanuit de leraren. Leerlingen zitten in het reguliere onderwijssysteem vaak op elkaar te wachten en vervelen zich soms. Dit komt de motivatie en de sfeer in de klas niet altijd ten goede. “Vanzelfsprekend komen wij ook binnen ons bestaande onderwijssysteem tegemoet aan de vraag naar maatwerk, maar binnen de onderwijs-proeftuin is maatwerk de norm. De onderwijs-proeftuin biedt alle ruimte om tegemoet te komen aan individuele behoeften van onze leerlingen en de verwachting is dat de motivatie en daarmee de prestaties nog beter worden”, vertelt teamleider vwo bovenbouw Antoine Reijns enthousiast.

Lesrooster op de schop

Met een nieuw onderwijssysteem moet ook het bestaande lesrooster op de schop. Hanneke Doodeman, teamleider havo bovenbouw vertelt: “Een hele klus, maar er is een mooi rooster gemaakt en we gaan na de meivakantie van start. Als we tegen problemen aanlopen, lossen we die gaandeweg op." Binnen de onderwijs-proeftuin starten leerlingen de dag gezamenlijk om 9 uur ‘s morgens en hebben zij instructie en begeleiding tot 15.15 uur ‘s middags. Een aantal instructiemomenten is voor iedereen verplicht en in de begeleidingsmomenten is ruimte voor eigen keus. In een wekelijks individueel coachingsgesprek wordt besproken hoe het met de leerling gaat, wat de (persoonlijke) leerdoelen zijn en hoe de planning is. Toetsen worden afgenomen na 15.15 uur. “Het voordeel van dit rooster is dat er veel tijd is voor persoonlijke aandacht, er nauwelijks lesuitval is en er geen tussenuren meer zijn", aldus Doodeman.

Het optimale uit de leerling halen

Reijns: “Een leerling die erg goed is in een vak, zal misschien aan de instructiemomenten genoeg hebben en kan de tijd die overblijft, in overleg met de coach, inzetten voor begeleidingsmomenten voor een vak waar meer ondersteuning nodig is of aan het volgen van extra vakken. Met op de leerling zelf afgestemd onderwijs krijg je gemotiveerde leerlingen, leerlingen die het optimale uit zichzelf kunnen halen en dat is precies waar het bij maatwerk om draait. Leerlingen kunnen zo ook meer vakken volgen, vakken op verschillende niveaus volgen, vakken versnellen, zich verdiepen of tijd winnen om buiten het vaste curriculum iets op te pakken.”

Kritisch blijven

De pilot is geïnitieerd door leraren en wordt ook gedragen door leraren. Door de aandacht voor individuele coaching en de eigen verantwoordelijkheid voor leerlingen zien ook leerlingen en ouders/verzorgers vooral de voordelen van dit nieuwe systeem in. “Maar we streven altijd naar verbetering, dus we blijven kritisch”, aldus Reijns. Na vier weken volgt een eerste evaluatie, na acht weken wordt gekeken of de onderwijs-proeftuin voldoende potentie heeft om verder te worden ontwikkeld.

Pilot Recht op maatwerk

De pilot onderwijs-proeftuin past binnen de pilot Recht op maatwerk, waar dertig middelbare scholen in Nederland aan deelnemen. Het Martinuscollege is een van de negen vo-scholen die zich richten op vraaggestuurd maatwerk. Lees meer over de pilot Recht op maatwerk.

Fotograaf: Marcel Rob