Sint-Oelbertgymnasium: Twee vakken bijspijkeren met de lenteschool

09 mei 2017

Het is meivakantie op het Sint-Oelbertgymnasium in Oosterhout, maar dat geldt niet voor de 42 leerlingen die meedoen aan de lenteschool. In de vakantie komen zij zes dagen naar school om te werken aan twee ‘zwakke’ vakken. Margo Verhagen, coördinator van klas 3 en 4, organiseert de lenteschool samen met een collega.

Dit is het tweede jaar dat leerlingen van klas 1 tot en met 5 zich kunnen opgeven voor de lenteschool. “We laten die keuze over aan de leerlingen”, vertelt Verhagen, “omdat we ervan overtuigd zijn dat dit het beste werkt als leerlingen zelf willen. Ze moeten er immers zes vakantiedagen voor opofferen. Wel hebben we een aantal toelatingscriteria: leerlingen die er te goed of te slecht voorstaan, vallen af.”

In eigen hand

De lenteschool staat geheel in het kader van het doublurebeleid, vertelt Verhagen. “We willen dat leerlingen zich tijdig extra gaan inspannen om over te gaan naar het volgende schooljaar. Daarom kiezen we niet voor een zomerschool. Zittenblijven voorkomen en terugdringen; dat is de inzet.”
Omdat de lenteschool alleen voor de eigen leerlingen is en in het eigen schoolgebouw plaatsvindt, is de drempel voor deelname laag. “We hebben ervoor gekozen om het allemaal in eigen hand te houden, vooral om het voor de leerlingen zo makkelijk en vertrouwd mogelijk te maken.”

Onze eigen docenten stellen vooraf, samen met de leerling, de zogenoemde ‘hulpvraag’ op, zodat leerlingen precies weten wat ze gaan doen.

Zeven vakken

De lenteschool biedt zeven vakken aan waarin de meeste onvoldoendes vallen: Latijn, Grieks, Duits, Frans, wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Leerlingen kiezen twee vakken waaraan ze tijdens de lenteschool willen werken: ’s ochtends aan het ene en ’s middags aan het andere vak. Verhagen: “Via een projectbureau huren we externe vakdocenten in, die de leerlingen ondersteunen. Onze eigen docenten stellen vooraf, samen met de leerling, de zogenoemde ‘hulpvraag’ op, zodat leerlingen precies weten wat ze gaan doen. Dat wordt ook van tevoren met de ouders gecommuniceerd.”

Tevredenheidsonderzoek

De ervaringen van vorig jaar waren goed. Zestig procent van de lenteschooldeelnemers die in het voorjaar geregistreerd stond als ‘niet automatisch bevorderd’, is toch overgegaan. En een tevredenheidsonderzoek laat zien dat zowel leerlingen als ouders positief waren over de lenteschool: 88 procent van de leerlingen vond het nuttig, geen enkele leerling vond het niet nuttig, en 80 procent van de ouders vond het een goed initiatief.

Het onderzoek gaf dan ook geen aanleiding om de opzet van de lenteschool te veranderen, vertelt Verhagen. “Wel maken leerlingen dit jaar bij een paar vakken een afsluitende toets, die meetelt of die als herkansing dient voor eerder gemaakte toetsen. Dat hopen we volgend jaar bij alle vakken te kunnen doen, want dat werkt als een ‘beloning’ die leerlingen motiveert.” Gezien de positieve resultaten heeft de school het voornemen om volgend jaar meer leerlingen aan de lenteschool mee te laten doen.

Meer informatie
Wilt u meer weten over het organiseren van een lente- of zomerschool, kijk dan onze themapagina's over het voorkomen van zittenblijven of ga naar de website zomerscholenvo.nl.