Tabor College Werenfridus: “Het beste uit jezelf halen"

Zo’n vijftig leerlingen van het Tabor College Werenfridus in Hoorn nemen deel aan het Honours Programme om hun onderwijs te verrijken of te versnellen. Wat en hoe ze dat doen, bepalen de leerlingen zelf, want de school volgt een vraaggestuurde aanpak. Gretha de Vries, coördinator en coach van het Honours Programme, vertelt hoe dat in z’n werk gaat.

Naast tweetalig onderwijs en de mogelijkheid om school te combineren met een sportcarrière (LOOT-programma), kunnen leerlingen van het Tabor College Werenfridus zich aanmelden voor het Honours Programme*. Eindexamen doen in meerdere profielen of in extra vakken, zoals filosofie, wiskunde D, drama of beeldende vorming, de vwo-bovenbouw in twee jaar doorlopen, vakken afsluiten in vwo 5, colleges volgen aan de universiteit; de mogelijkheden binnen dit programma zijn talrijk. Voorop staat dat leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Zelfstandig en proactief

De school volgt een vraaggestuurde aanpak: leerlingen die aan het Honours Programme willen meedoen, schrijven in april een motivatiebrief waarin ze aangeven wat ze willen, vertelt De Vries. “Ik nodig elke leerling uit voor een gesprek, waarbij ook hun afdelingscoördinator en soms de ouders bij zijn. De leerling moet er goed voorstaan of een hoogbegaafdheidsverklaring hebben, maar het allerbelangrijkste criterium voor toelating is dat de leerling zelfstandig en proactief is. Want ze moeten zelf keuzes maken en het in principe zelf organiseren.”

Als een leerling bijvoorbeeld extra vakken wil volgen, bepaalt hij zelf bij welke vakken hij die tijd weghaalt en regelt hij dat zelf met de betreffende docenten. Omdat dat roostertechnisch vaak een puzzel is, neemt De Vries bij de start van het schooljaar met elke leerling zijn eigen rooster door. “Daarna fungeer ik eigenlijk alleen als vraagbaak. Dat kan, omdat het allemaal zeer zelfstandige leerlingen zijn, maar natuurlijk volg ik hoe het gaat.”

We werken vraaggestuurd: vrijwel alle wensen zijn te realiseren

Supergemotiveerd

Vraagsturing betekent in de visie van de school ook dat persoonlijke wensen van leerlingen in vervulling moeten kunnen gaan. Zo liep een leerling stage bij het ministerie van Defensie, was er een tweeling die leerjaar 3 heeft overgeslagen, volgde een leerling een internationale stage bij de University of Colorado, en is er nu een brugklasser die een jaar in Frankrijk onderwijs wil volgen. “Leerlingen komen met zeer uiteenlopende wensen”, zegt De Vries. “Het is belangrijk om niet meteen te denken ‘dat het niet kan’, want mijn ervaring is dat vrijwel alle wensen te realiseren zijn. Er is ontzettend veel mogelijk.”

Dat leerlingen hun eigen plan maken en dat zelf organiseren, werkt zeer motiverend, ziet De Vries. “Niet alleen voor hen zelf, maar ook voor andere leerlingen. Er was bijvoorbeeld een meisje dat graag vier profielen wilde doen, maar zich afvroeg of dat niet te veel voor haar zou zijn. Ik heb haar toen in contact gebracht met een leerling die dat ook doet. Ik zet dus ook weleens leerlingen in om ervaringen te delen met andere leerlingen en hen te enthousiasmeren.”
Ook docenten zijn erg positief, vertelt De Vries. “Zij hebben meer gemotiveerde leerlingen in de les die op zoek zijn naar een extra uitdaging. Dat verhoogt het werkplezier enorm!”

* De school doet mee aan de pilot ‘Versneld en verrijkt vwo’

Meer informatie
Gretha de Vries
gs.de.vries@tabor.nl