Praktijkvoorbeeld passend onderwijs: Versterk de driehoek kind-school-ouders

29 oktober 2018

Investeren in de relatiedriehoek kind – school – ouders loont. Dat geldt voor alle leerlingen, en zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, zo is de ervaring van Hiltje Rookmaker, rector van de Leon van Gelderschool in Groningen. “Ons ouderbeleid geldt voor alle leerlingen, want ieder kind heeft recht op passend onderwijs.”

Een cruciaal kenmerk van deze school is dat leerlingen vier jaar lang in dezelfde groep zitten, les krijgen van dezelfde docenten, én dezelfde mentor hebben. Dat betekent dat de relatiedriehoek kind – school – ouders echt kan worden opgebouwd.

Op maat

“Die relatiedriehoek verliest aan kwaliteit als leerlingen elk jaar weer nieuwe leraren en mentoren krijgen”, zegt Rookmaker. “Daarom werken wij met teams per leerjaar, die vier jaar lang met de leerling meegaan. Doordat leraren en mentoren de leerlingen goed kennen, begrijpen ze hun gedrag beter, waardoor de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding verbetert. En natuurlijk leren mentor en ouders elkaar zo ook beter kennen, en is het gemakkelijker om wat school en ouders doen op elkaar af te stemmen. Als school en ouders op één lijn zitten, elkaar informeren en zaken afstemmen, komt het kind tot betere resultaten.”

Elke groep heeft twee mentoren, die als spil fungeren in de communicatie. Zij zijn het aanspreekpunt voor de ouders, de leerling, de vakdocenten, leerlingbegeleiders en de specialisten. “Alle afspraken worden via de mentor gemaakt”, vertelt Rookmaker. “Dus als ouders bijvoorbeeld een vakdocent, leerlingbegeleider of de psycholoog willen spreken, dan nemen ze contact op met de mentor, die dat vervolgens organiseert. De tienminutengesprekken hebben we afgeschaft, want het is veel effectiever om op maat te werken, ook als het gaat om de contacten met ouders.”

Dit maatwerk betekent ook dat de mentor aan de ene leerling meer tijd besteedt dan aan de ander. Zo vereisen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften meer tijd dan leerlingen waarbij alles vlotjes verloopt. De extra mentoruren voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden bekostigd door het samenwerkingsverband, op basis van het OPP van de leerling.

Dit is het eerste deel van het artikel over dit praktijkvoorbeeld uit de uitgave Verrassend Passend II. Lees het volledige artikel op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.