Praktijkvoorbeeld passend onderwijs: “Geen rompslomp meer!”

03 april 2018

In Zuid-Kennemerland heeft het regionale samenwerkingsverband gekozen voor opting out. Vanuit een idealistische visie, maar met een realistische financiële onderbouwing. Directeur Johan Vermeer vat de filosofie van zijn samenwerkingsverband als volgt samen: “Geen geld per kind, maar geld per school: populatiebekostiging.”

Johan Vermeer dacht in zijn lange onderwijs-carrière, van leraar wiskunde tot plaatsvervangend rector van een mavo-havo-vwo-school, toch echt wel het een en ander meegemaakt te hebben. Maar toen hij vorig jaar het ambt van directeur samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland aanvaardde, was het toch even schrikken. Daar kreeg hij namelijk het dossier lwoo-pro voor de kiezen. “Dat was voor mij als startend directeur heel lastige materie: diverse soorten onderwijs, leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, ingewikkelde financiën, de structuur van een samenwerkingsverband... Ga er maar aanstaan.”

Maar gelukkig was één ding aan het dossier heel makkelijk: de keuze voor opting out was al gemaakt. Vermeer: “Mijn voorgangster, Nenette Dieleman, is de drijvende kracht achter die beslissing geweest. Vanuit de rotsvaste overtuiging dat je leerlingen niet mag labelen! Niet langer zeggen: o, die heeft een rugzakje, met die en die ondersteuningsbehoeften, we plakken er een etiketje op, daar hoort een geldbedrag bij en daar moet-ie het mee doen. Nee: geen rugzakjes meer, geen geld per kind, maar geld per school: populatiebekostiging.”

Dit is het eerste deel van het artikel over dit praktijkvoorbeeld uit de uitgave Verrassend Passend II. Lees het volledige artikel op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.