ROC West Brabant: “De kracht van het project is het intensieve contact met de student”

24 maart 2019

Op het ROC West Brabant zijn sinds tien jaar transfercoaches werkzaam. Zij bieden vmbo-leerlingen persoonlijke begeleiding gedurende het eerste jaar van het mbo. En dat werkt goed. Wel blijkt dat vmbo-leerlingen vaak geen idee hebben waar ze aan beginnen met een mbo-opleiding. Daarom is er sinds dit jaar ook een doorstroomcoach ingezet, die vmbo-leerlingen ondersteunt met het maken van de juiste studiekeuze.

"De kracht van dit project zit in het intensieve contact tussen de transfercoach en de student,” meldt Vicky de Jager. Zij is projectleider van de transfercoaches op vmbo 'De Rotonde', onderdeel van ROC West Brabant, en projectleider van het project ‘doorstroomcoach’.

De transfercoach is een docent op het (eigen) vmbo, die leerlingen tijdens hun eerste jaar op het mbo begeleiding biedt. Verder maakt een transfercoach ook de specifieke zorgbehoefte van leerlingen zichtbaar en bespreekbaar. De functie is ooit bedacht om de uitval van vmbo-leerlingen in het eerste studiejaar van het mbo tegen te gaan. De uitvalcijfers waren namelijk schrikbarend hoog. 

Regelmatig contact

“Studenten hebben geregeld een gesprek met de transfercoach. Zo appen ze bijvoorbeeld over knelpunten, planningsvraagstukken en andere dilemma’s," zegt De Jager. Voor haar is dit gelijk het grootste voordeel van de transfercoach, namelijk mogelijkheid om snel en makkelijk contact te leggen met studenten.

“Denk bijvoorbeeld aan die ene leerling met dyslexie, die geen extra tijd krijgt om de toets te maken. Voor deze student is het een grote stap om dit direct kenbaar te maken bij een zorgcoördinator. Makkelijker en sneller is om dan de hulp in te schakelen van de transfercoach,"legt De Jager uit. Inmiddels werken zo’n zestien vmbo-scholen in deze regio met een transfercoach. 

Flexibel

Volgens De Jager is het belangrijk dat transfercoaches specifieke begeleidingsvaardigheden en kennis van het mbo hebben. Daarnaast wordt van deze begeleiders extra flexibiliteit gevraagd. Zo moeten ze soms onverwachts naar het mbo, omdat de leerling hen nodig heeft. Of ze moeten op hun vrije dag een overleg met het mbo bijwonen. “Je moet dan ook goed bekijken wie die functie gaat uitoefenen,” stelt De jager.

Hiaat

Het project verloopt inmiddels naar wens. De uitval van leerlingen is namelijk beduidend minder. Toch zit er, volgens de transfercoaches, toch nog een hiaat in het project. Veel leerlingen blijken geen idee te hebben wat een mbo-opleiding inhoud of ze hebben een verkeerd beroepsbeeld. "En dit blijkt met name voor kaderleerlingen te gelden, die zich inschrijven voor het mbo 4-niveau, terwijl dat soms ook nog te hoog gegrepen is," meldt projectleider De Jager.

Doorstroomcoach

Begin van dit schooljaar is op elf vmbo-scholen van ROC West-Brabant een doorstroomcoach geïntroduceerd. Uitgangspunt hierbij is dat dat de doorstroomcoach leerlingen, die buiten de doelgroep van het project vallen, toch nog via de decaan te zien krijgt. De Jager: “We willen vooral de kaderleerlingen gericht begeleiden, zodat dat zij een passende opleiding krijgen op het mbo.” Om dit te bereiken voert de doorstroomcoach niet alleen gesprekken met leerlingen, maar ook met de ouders.

“En wat ik ook heel mooi vind is dat de collega’s van het mbo ook bij het project betrokken worden. Zo kunnen leerlingen samen met de doorstroomcoach gesprekken voeren met een mbo-coach, een beroepskeuzetest doen op het servicecentrum of een dag meelopen op een mbo-opleiding,” legt de Jager uit.

“Wel is het lastig om alle betrokken docenten op de juiste plek te krijgen," vertelt de projectleider. "Zo hebben de collega’s met de juiste kennis vaak een toch al vol takenpakket. Toch willen we het liefste dat de doorstroomcoach ook tegelijkertijd transfercoach is, zodat leerlingen in één keer begeleid worden naar het mbo." En het is juist deze combinatie van lesgeven en begeleiden, die volgens De Jager, lang niet altijd even makkelijk te realiseren is.