Weeklog Paul Rosenmöller: 5 december studiedag
De week van 28 november t/m 5 december 2016.

Ik weet niet of de leraren van het RSG Noord Oost-Veluwe het allemaal een goed idee vonden: een studiedag op 5 december, terwijl de laatste rijmen moesten worden gemaakt en de laatste surprises in elkaar moesten worden geflanst. Toch was er veel dynamiek op deze dag, die ik door middel van een interactief deel mocht afsluiten.
Een brede school, met dakpanklassen in de eerste twee brugjaren, die actief werkt aan vernieuwing om leerlingen meer en betere kansen te bieden en te zoeken naar een nieuwe balans tussen het leren in en buiten de school. Een school ook die betrokken is bij het zogenaamde junior college, een 10-14 school om de aansluiting tussen po en vo te verbeteren. Een school die de lessen met vijf minuten heeft ingekort om tijd te creëren voor het gesprek in en tussen teams. En dat gesprek kan niet vaak genoeg gevoerd worden.
Onderwijs is allang geen individuele sport meer, het wordt teamsport. En met elkaar zijn er meer mogelijkheden om het onderwijs op een hoger plan te brengen. Dat straalden de docenten van het RSG Noord Oost-Veluwe ook uit. Onder hen waren ook enkele zij-instromers. Bijzonder was dat er iemand was die als specialist in de zorg had gewerkt en daarvoor in de commerciële advieswereld werkte, en die nu bezig is om op zijn zestigste zijn bevoegdheid als wiskundeleraar te halen. Hij vond dat het onderwijs zo in zichzelf was gekeerd en hield een vrij radicaal pleidooi om de organisatie flink op te schudden. Altijd goed voor de discussie, zo iemand. Een jongere vrouwelijke collega was nu ook wiskundelerares na een loopbaan als actuaris.
Het leidt tot een mooie mix van mensen die hun loopbaan in het onderwijs zijn begonnen en docenten die van buiten komen. Misschien dat die mix wel te weinig bestaat op de scholen. RSG NO-Veluwe is niet de eerste school waar ik die meerwaarde zag. Misschien moeten we nog creatiever gaan denken om het tekort in bepaalde vakken op te lossen. Wellicht brengt het u op een idee.
