Weeklog Paul Rosenmöller: Het VO-congres, ‘de sheet’ en de uitdaging

De week van 28 maart t/m 3 april.

Soms is een beeld sterker dan duizend woorden. Het was maar een zin uit mijn congresspeech tijdens het drukbezochte VO-congres van afgelopen donderdag 30 maart. Dit is de sheet waar ik het op dat moment over had. Ik realiseerde me toen niet dat die binnen een paar uur uitgebreid rondging op twitter. De sheet laat de gegevens van een eerste klas zien met leerlingen van vmbo-kader (groen) en -tl (rood, in de sheet gt) die op de Maarten van Rossem vmbo-school in Arnhem zitten. Het niveau van de genoemde vakken op de sheet is bepaald op basis van Cito VAS-scores. De resultaten leveren dit kleurenpalet op, waarbij elke kleur staat voor een bepaald niveau.

Ik vind het beeld ijzersterk omdat het aangeeft voor welke uitdaging we staan. Dé vmbo-kader of -tl leerling bestaat nauwelijks. Hetzelfde is te zeggen over de havo- of vwo-leerling. Natuurlijk zijn er leerlingen die alle vakken op hetzelfde niveau kunnen doen, maar het zal eerder een uitzondering zijn dan de regel.

Het is een beeld dat zegt dat we niet meer uit de voeten kunnen met onderwijs dat is ingericht als een productieproces. Het vraagt nadrukkelijk om differentiatievaardigheden van leraren en het benadrukt nog eens de noodzaak van een diploma op maat, waarbij goede afstemming met het vervolgonderwijs van groot belang is.

Toen wij als bestuur van de VO-raad vorig jaar het Maarten van Rossem bezochten en deze sheet onder ogen kregen, maakte dat veel indruk, ook op hen die al tientallen jaren in de sector werken. Ook op het congres heb ik er met veel mensen uit het veld over gesproken. Ik hoop van harte dat deze sheet nimmer van het netvlies af gaat van allen die hem onder ogen krijgen en dat hij onderwijsprofessionals extra motiveert aan de slag te gaan om recht te doen aan de ontwikkeling van de diverse talenten van leerlingen. Gemakkelijk is het niet, maar een prachtige en noodzakelijke uitdaging is het wel.