Zaaien, Groeien, Oogsten: De Kunst van Regionale Samenwerking | VO-praat met Esther Klaster
27 mei 2025
Volgens Esther Klaster zijn er drie cruciale groeifactoren voor onderwijsregio’s: zorgen voor een goede bodem, het zaaien en laten groeien van de samenwerking en het oogsten van de resultaten. Voor duurzame samenwerking is het van belang dat de grond van zichzelf vruchtbaar is, dat wil zeggen: er is een goed beeld van de gedeelde opgave en er is een social glue die de onderlinge relaties bij elkaar houdt.
Met een gezonde bodem kun je gaan zaaien, waarbij het benutten van diversiteit, het plannen én spontaan laten groeien van initiatieven, en de rol van de bestuurder belangrijke factoren zijn voor optimale groeiomstandigheden. Dit zorgt voor ontwikkelkracht, krachtige nieuwe ideeën en een strategische verbinding tussen de regio en de eigen organisatie.
Tot slot is het tijd om te oogsten, waarbij het belangrijk is om zowel successen als mislukkingen te vieren, aandacht te besteden aan resultaten en relaties en de impact van de samenwerking zichtbaar te maken. De afgelopen periode stond vooral in het teken van zaaien in de onderwijsregio’s; laten we ervoor zorgen dat we hier samen de komende tijd te vruchten van gaan plukken.
Over Esther Klaster
Esther is adviseur en procesbegeleider bij SvRK. Vanuit deze rol begeleidt zij scholen en andere onderwijsinstellingen bij hun bestuurlijke en regionale samenwerkingsvraagstukken. Esther was ook lid van het ontwerpteam dat het adviesrapport 'Denken, doen en doorpakken in de regio' publiceerde (juni 2022).
Esther studeerde communicatiewetenschap en bedrijfskunde en promoveerde in 2015 op een proefschrift over regionale netwerken op het domein van onderwijs en arbeidsmarkt. Ook werkte ze als adviseur en onderzoeker bij B&A groep en Common Eye BV.
Meer informatie
- Klaster (2017). Effectieve regionale netwerken. Een onderzoek naar top-down gestimuleerde netwerken op onderwijs- en arbeidsmarktgebied. Bestuurswetenschappen.
- Klaster (2024). Regionaal samenwerken aan arbeidsmarktvraagstukken in het onderwijs. Whitepaper.
- Klaster et al. (2017). Balancing Relations and Results in Regional Networks of Public-Policy Implementation. JPART.
- Klaster & Hemink (2025). Het netwerkimpactmodel. Een praktisch instrument om de impact van netwerken zichtbaar, meetbaar en bespreekbaar te maken. Whitepaper.
- Klaster & Lampe (2024). Groentje?! Groei mee met jouw moestuin. KNNV Uitgeverij.