FAQ over Monitor Digitalisering Onderwijs

De Monitor Digitalisering Onderwijs geeft schoolbestuurders, schoolleiders en ICT-coördinatoren inzicht in de stand van zaken van digitalisering op scholen én die van de sector als geheel. De monitor gaat in op de verschillende thema’s van ICT in het funderend onderwijs.
De Monitor Digitalisering Onderwijs is een samenwerking van PO-Raad, VO-raad en Kennisnet. De online monitor bevat vragenlijsten voor individuele scholen en op bestuursniveau. De afname van de Monitor begon op 10 maart 2025.
Deelnemende scholen ontvangen een schoolrapportage, deelnemende besturen ontvangen een bestuursrapportage. De rapportage over digitalisering in de sector bevat uitsluitend geanonimiseerde en samengevoegde informatie en is publiek beschikbaar. De rapportages op bestuur- en schoolniveau zijn eind mei/juni 2025 beschikbaar. Zo kunnen besturen en scholen, nog voor de zomervakantie, met de input aan de slag.
Begin schooljaar 2025-2026 verschijnt de landelijke rapportage over digitalisering in het funderend onderwijs. Hierin delen we sectorbrede inzichten (zonder herleidbare gegevens van individuele scholen of personen).
De Monitor Digitalisering Onderwijs is een grootschalig onderzoek dat scholen en besturen helpt inzicht te krijgen in de stand van digitalisering binnen het funderend onderwijs.
De monitor brengt in kaart hoe ICT wordt ingezet, hoe onderwijsprofessionals digitalisering ervaren en welke verbeterkansen er zijn. Door middel van gerichte vragenlijsten verzamelt de Monitor Digitalisering Onderwijs gegevens op drie niveaus:
Hoelang duurt het invullen van de monitor?
Wat is het doel van de Monitor?
Het doel van de Monitor is scholen, besturen en onderwijsprofessionals een actueel beeld van de eigen situatie te geven, zodat zij onderbouwd beslissingen nemen over onderwijs en ICT. Daarnaast biedt de Monitor (geaggregeerd) inzicht in de ontwikkeling van de sectoren PO en VO op het gebied van digitalisering, ICT en onderwijs.
Voor wie is de monitor bedoeld?
De monitor is voor scholen, besturen, kennisnetwerken en raden die een stap willen zetten met digitalisering in het onderwijs. De monitor heeft vragenlijsten voor verschillende doelgroepen:
Door deelname krijgen scholen en besturen:
30 januari ontvangt de contactpersoon van je schoolorganisatie een informatiemail over MDO
Actie: Wijs iemand aan als sleutelfiguur binnen je organisatie voor afname MDO
Wil je op de hoogte blijven over de Monitor?
Meld je aan voor de MDO nieuwsbrief. Zo krijg je alle informatie over de afname en rapportages.
De afname van de Monitor start op 10 maart 2025
De sleutelfiguur van je schoolorganisatie ontvangt, per email, een uitnodiging.
De afname van de Monitor 2025 duurt vier weken, tot 14 april 2025
Twee weken na de start van de afname versturen wij, per email, een herinnering naar alle genodigden om het onderzoek te starten.
De rapportages zijn eind mei/juni 2025 beschikbaar
Zo kunnen scholen en besturen hier nog vóór de zomervakantie mee aan de slag.
Begin schooljaar 2025-2026 verschijnt er een landelijke rapportage
Hierin worden sectorbrede inzichten gedeeld (zonder herleidbare gegevens van individuele scholen of personen). De landelijke data worden beheerd door Kennisnet, PO-Raad en VO-raad, en kunnen worden gebruikt voor verdere analyses en trends.
We helpen graag bij de communicatie rondom de Monitor. We adviseren om collega’s binnen de schoolorganisatie vooraf te informeren over de deelname aan de Monitor. Dit draagt bij aan een hogere respons en een soepele afname.
Hiervoor hebben we twee voorbeeldberichten opgesteld:
Jullie kunnen één of beide berichten downloaden, aanpassen en verspreiden via e-mail, Teams, intranet of een ander passend informatiesysteem.
Alle gegevens die via de monitor worden verzameld, worden strikt vertrouwelijk behandeld en voldoen aan de geldende privacywetgeving. Sleutelfiguren kunnen in Mijn Vensters de meest actuele gebruikersvoorwaarden bekijken en accepteren, en de meest actuele privacy voorwaarden lezen en accepteren.
Voor de Monitor Digitalisering Onderwijs hebben we meerdere bestuurders, schoolleiders en stafmedewerkers geinterviewd. Daarbij vroegen we hen naar de inzet op digitalisering binnen de schoolorganisatie, hun ervaring met MYRA (een voorloper van de Monitor) en hun verwachtingen van de Monitor.
Lees hier de verschillende interviews.
Heb je nog vragen over de Monitor Digitalisering Onderwijs?
Neem contact met ons op via support@vensters.nl
Uitsluitend Apple devices en digitaliseringsvraagstukken druppelsgewijs de organisatie inbrengen: dat stichting Ambion een eigen kijk heeft op innovatie en digitalisering, mag duidelijk zijn. Sijbrand Dijkstra, beleidsadviseur onderwijs, innovatie en ICT,…
“Als bestuurder moet je het onderwerp digitalisering serieus nemen en weten waar je staat. Digitalisering is zoveel meer dan alleen een randvoorwaarde voor goed onderwijs.” Een duidelijke oproep van Frank…
“We moeten harde grenzen stellen op het gebied van digitale veiligheid. Mensen zijn zich onvoldoende bewust van de online risico’s.” stelt Frits Hoekstra, bestuurder van SCOPE scholengroep en voorzitter van…