Aanbod heterogene brugklassen dekkend maar onder druk
Binnen een schaal van 7 kilometer is er voor nagenoeg elke leerling een heterogene brugklas beschikbaar. Dit blijkt uit een navraag onder besturen en scholen die DUO in opdracht van het departement heeft gedaan. Dit aanbod staat door toename van het aantal categorale scholen wel onder druk, aldus staatssecretaris Dekker in zijn Kamerbrief. Daarom gaat hij nog dit jaar afspraken maken met de VO-raad en met schoolbesturen om blijvend te voorzien in een lokaal en regionaal toereikend aanbod van heterogene brugklassen.
De VO-raad is blij dat uit het onderzoek blijkt dat er in de regio een nagenoeg dekkend aanbod van heterogene brugklassen is, zodat er voor ouders en leerlingen daadwerkelijk sprake is van een keuze. Voor een deel van de leerlingen is in groep 8 nog niet duidelijk welke schoolrichting hen het beste past, in een heterogene brugklas krijgen deze leerlingen voldoende tijd om een goede richting te kiezen.
Heterogene brugklassen zijn een weliswaar belangrijke, maar niet de enige manier om leerlingen meer tijd te geven en het keuzemoment uit te stellen. Ook initiatieven voor 10-14 jarigen (tienercolleges) of goede samenwerkingsconstructies met categorale scholen kunnen hierin voorzien. Een advies aan het einde van het tweede jaar voor een passend vervolgtraject zoals de VO-raad voorstelt voorkomt dat leerlingen al op 12-jarige leeftijd in een ‘sjoelbak’ terechtkomen, waar je als je eenmaal gesorteerd bent in een van de vakken maar moeilijk weer uitkomt.
Uitstel van het keuzemoment is een instrument om de kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen, mits het ook daadwerkelijk lukt voor scholen en docenten om goed in te kunnen spelen op de grotere verschillen in de klas. Uit onderzoek van GION blijkt dat scholen in de regel op basis van professionele en integere afwegingen hun onderbouw inrichten en samenstellen. Het gaat daarbij om zowel professionele onderwijskundige afwegingen als praktische randvoorwaarden zoals huisvesting, formatie en financiën. Ook de keuzemotieven van ouders spelen mee.
BRON
DUO heeft het feitelijke aanbod van brugklassen door navraag bij alle scholen in beeld gebracht. De informatie uit BRON is hiervoor niet toereikend: de inschrijvingsgegevens uit BRON van leerlingen in een bepaald soort brugklas komen niet één op één overeen met de feitelijke inrichting van de onderbouw in de praktijk. In overleg met de VO-raad zal BRON zodanig worden aangepast dat over de feitelijke inrichting van de onderbouw structureel informatie beschikbaar is.
Download de Kamerbrief van staatssecretaris Dekker over brede brugklassen in het voortgezet onderwijs.
