Evaluatie Nationaal Regieorgaan Onderwijs

19 december 2024

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) functioneert goed en voert zijn taken effectief, efficiënt en transparant uit. Dat blijkt uit de evaluatie van het NRO over de periode 2019-2023. Het regieorgaan heeft als doel om met kennis uit onderzoek de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te verbeteren. De conclusie is dat het NRO vanuit zijn onafhankelijkheid de kwaliteit van het werk en de procedures waarborgt.

De evaluatie is door het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau Dialogic uitgevoerd. Dialogic doet vier aanbevelingen voor de toekomst:

  • Het verbeteren van de balans tussen structurele en additionele middelen
  • Het ontwikkelen van een duidelijker visie en missie op NRO hoe kennisbenutting tot stand komt
  • Het maken van een transparantere onderzoeksprogrammering
  • Het betrekken van het onderwijsveld bij de doorontwikkeling
     

Doorontwikkeling tot Kennisinstituut voor het onderwijs

De VO-raad en PO-Raad zijn in gesprek met NRO over de doorontwikkeling tot Kennisinstituut voor het onderwijs. Door de groeiende vraag naar de versterking van de kennisinfrastructuur voor het onderwijs en divers onderzoek is er het voornemen om het NRO door te ontwikkelen tot kennisinstituut voor het onderwijs. Het Kennisinstituut is de landelijke plek voor wetenschappelijke kennis over de belangrijkste vraagstukken in het onderwijs. Deze kennis is relevant, toegankelijk en bruikbaar voor de onderwijspraktijk en het (landelijk) beleid. Het Kennisinstituut laat nieuwe kennis ontwikkelen en stimuleert het gebruik van de kennis om de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het onderwijs duurzaam te innoveren voor leerlingen en studenten.

De raden hebben benadrukt dat bij de inrichting van de governance van het kennisinstituut het onderwijsveld goed moet worden vertegenwoordigd. NRO gaat de governance verder uitwerken en heeft toegezegd dat de doelgroepen (leraren, schoolleiders, lerarenopleiders, onderzoekers, bestuurders, raden) voldoende worden vertegenwoordigd.

Ook is gesproken over het belang van kennisgedreven werken voor onze scholen en besturen en de inspanning die nodig is vanuit wetenschap en onderwijsveld om kennisbenutting te bevorderen, naast de ontwikkeling en uitwisseling van kennis. De programmering vanuit het kennisinstituut wordt gebaseerd op een vierjarenplan met kennisagenda die jaarlijks wordt aangevuld met actuele thema’s.