In de media: ‘Het toetsen kan wel wat minder, maar je moet er wel over nadenken hoe het dan moet’
Het radioprogramma Spraakmakers (NPO Radio 1) besteedde op 18 september aandacht aan alternatieve vormen voor de huidige manier van toetsing op scholen. “Denk hier als scholen over na en praat er met elkaar over”, benadrukte Joany Krijt, vicevoorzitter van de VO-raad, in de uitzending.

Op veel scholen wordt veelvuldig getoetst, waarbij in de meeste gevallen de beheersing van de stof aan het eind van een blok wordt getest, zo komt in de uitzending naar voren. Volgens neurowetenschapper Hedderik van Rijn is dit laatste inefficiënt: het zorgt ervoor dat leerlingen op het laatste moment gaan leren, waardoor uiteindelijk weinig blijft hangen. “Op het moment dat (het aantal) toetsen overdreven wordt, presteer je als leerling niet meer en test je niet meer echt of iemand de kennis beheerst, maar vooral of een leerling gestampt heeft op dat moment”, zo vult Joany aan.
In de uitzending vertelt een school uit Amsterdam over een alternatieve methode, waarbij leerlingen meer gespreid leren. “Een mooi voorbeeld van hoe je op andere manieren met toetsen om kan gaan”, aldus Joany. “Als VO-raad zeggen we: er is niet maar een methode die goed werkt, het belangrijkste is dat je er als school over nadenkt en er met elkaar over praat. Dit geldt ook voor het publiceren van cijfers en de druk die dat op leerlingen geeft. Via ons project Toetsdruk brengen we schoolleiders en bestuurders bij elkaar rond dit thema."
