Alle projecten

Project

Toetsdruk: Een initiatief van LAKS en de VO-raad

Het welbevinden van onze leerlingen staat onder druk. In de afgelopen jaren is de mentale gezondheid van jongeren afgenomen. De toegenomen toets- en prestatiedruk op school wordt gezien als één van de oorzaken. Met project Toetsdruk willen LAKS en de VO-raad samen een krachtige bijdrage leveren aan het verminderen van toets- en prestatiedruk in het voortgezet onderwijs. Dat doen we door het organiseren van inspiratiebijeenkomsten, het opzetten van leernetwerken en ontwikkelgroepen en het geven van trainingen. Bij elk van deze activiteiten streven we naar een actieve betrokkenheid van leerlingen. Zij staan aan de basis van het gesprek dat op de school gevoerd gaat worden om de toetsdruk op school aan te pakken.

Over

Activiteiten

Je kan bij Project Toetsdruk terecht voor:

  • Inspiratiebijeenkomsten waarin je aan de hand van sprekers en praktijkvoorbeelden inspiratie opdoet om met het thema toets- en prestatiedruk aan de slag te gaan op jouw school;

  • Leernetwerken waarin scholen meerdere keren per jaar samenkomen om kennis uit te wisselen rondom toets- en prestatiedruk;

  • Ontwikkeltrajecten om een gerichte aanpak te ontwikkelen om de toets- en prestatiedruk op jouw school  te verminderen;

  • Trainingen voor leerlingenraden om het gesprek te voeren over toets- en prestatiedruk binnen de school;

  • Toetstours en dialoogsessies waarin leerlingen met schoolleiders in gesprek gaan over toets- en prestatiedruk binnen de school;

  • Inspirerende voorbeelden uit de praktijk!

  • Verschillende handreikingen waarmee je als school aan de slag kan gaan met het verminderen van de toets- en prestatiecultuur op jouw school.

Toets- en prestatiedruk

Van gemiddeld 102 toetsen per jaar tot ouders die de toetscijfers al op Magister hebben gezien voordat je thuis bent gekomen; leerlingen worden vandaag de dag geconfronteerd met een hoge toets- en prestatiedruk en dat heeft ook zijn weerslag op het welbevinden van deze groep jongeren. Het onderwerp krijgt steeds meer aandacht en heeft geleid tot een onderzoek van het SEO Economisch Onderzoek en het Trimbos-instituut, in opdracht van het ministerie van OCW. In het onderzoek werd gekeken naar de oorzaken van de toegenomen schooldruk en naar mogelijke oplossingen. Een van de conclusies uit dit onderzoek is dat leerlingen voornamelijk druk ervaren door toetsen, cijfers en huiswerk.

Welbevinden van leerlingen

Toetsen vormen een concreet aangrijpingspunt om prestatiedruk te verminderen. Maar er zijn nog vele andere factoren die een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan verwachtingen om een bepaalde onderwijsrichting te volgen, opgelegd door leeftijdsgenoten en/of ouders. Ook opgroeien in een complexe maatschappij waarin presteren en meten centraal staan heeft een sterke invloed, al dan niet versterkt door het vele gebruik van sociale media. Toetsing, en de organisatie daarvan, vormen het onderwijsaspect waar de school zelf invloed op heeft. Het is als het ware een ‘knop’ waar de sector aan kan draaien. Vermindering van toetsdruk betekent vermindering van prestatiedruk en levert daarmee naar verwachting een bijdrage aan de verbetering van het welbevinden van onze leerlingen. LAKS en de VO-raad gaan zich gezamenlijk inzetten voor het verminderen van de toetsdruk op scholen en willen daarnaast binnen de sector als geheel bewustzijn creëren. 

LAKS & de VO-raad

Project Toetsdruk is een initiatief van LAKS en de VO-raad. Gezamenlijk werken wij aan het veranderen van de toetscultuur op scholen om daarmee het welbevinden van leerlingen te bevorderen, de motivatie van leerlingen voor het leren te versterken en als gevolg een positieve bijdrage te leveren aan de leerresultaten.

Benieuwd naar wat Project Toetsdruk voor jouw school kan betekenen? Neem contact op met toetsdruk@vo-raad.nl.