Lumpsum-scenario's besproken in de Tweede Kamer

14 maart 2018

De Kamercommissie voor primair en voortgezet onderwijs sprak op 13 maart 2018 met drie experts over verschillende scenario's voor aanpassing van de lumpsumbekostiging in het onderwijs. In het zogeheten rondetafelgesprek was het voortzetten van de lumpsum weinig controversieel, maar over hoe het beter kan, verschilden de experts en politici van mening.

De aanwezigen bespraken de vijf eerder gepubliceerde alternatieven die onderdeel waren van de online consultatie. Ook de resultaten van de consultatie werden in de discussie meegenomen. Edith Hooge, hoogleraar TIAS Governance Lab ziet weinig in een prestatieafhankelijke bekostiging. Ze acht het wel redelijk en relevant om gerichte evaluaties uit te voeren. Hooge ziet dan ook veel aanwijzingen dat grote autonomie van scholen, mits goed verantwoord en geëvalueerd, leidt tot betere resultaten. De VO-raad onderstreept dit belangrijke inzicht. Marc Spierings van de onderwijsinspectie constateert weinig problemen bij de besteding van de lumpsum, maar ook hij ziet verbetermogelijkheden bij de verantwoording. Daarover zal in de komende maanden het gesprek verder gevoerd moeten worden.

CDA-kamerlid Rog stelde ook de reserves van samenwerkingsverbanden en scholen aan de orde. Jos Blank van het Institute for Public Sector Efficiency Studies vond enige reserve wel nodig. Spierings ziet dat scholen voornamelijk reserves incalculeren om te anticiperen op een onbetrouwbare overheid. Diverse sprekers benadrukten dat er heel veel informatie over het onderwijs is en dat het er vooral om gaat deze te ontsluiten en te duiden.