Nieuw katern ‘Werken aan een lerende cultuur’

23 september 2022

Hoe kan je als schoolleider of -bestuurder het kennisgedreven werken in de eigen organisatie stimuleren? En hoe kan je zelf op een kennisgedreven manier leidinggeven? De VO-academie heeft een nieuw katern ‘Werken aan een lerende cultuur’ gepubliceerd met handvatten en inspiratie op dit vlak.

De publicatie is in hoofdzaak geschreven door onderwijsonderzoeker en beleidsadviseur Annemarie Neeleman en bouwt deels voort op haar promotieonderzoek naar de interventiekeuzes van Nederlandse schoolleiders in het vo en het gebruik van onderzoek daarbij (2019). In het katern zijn inzichten uit de wetenschap samengebracht met het oog op toepassing in de praktijk; aangevuld met praktijkverhalen die een indruk geven van de vele verschijningsvormen van kennisgedreven werken en leiderschap in de sector.

Een gedrukt exemplaar kan kosteloos worden aangevraagd bij de VO-academie

Volgens Henk Hagoort, voorzitter VO-raad, zijn “schoolleiders en bestuurders als geen ander in de positie om een kennisgedreven aanpak in hun organisatie te stimuleren. Met hun eigen gedrag zetten zij de toon; met een bewuste inzet van middelen faciliteren zij een onderzoekende houding bij medewerkers. Zo maakt kennisgedreven leiderschap een volgende stap in de ontwikkeling van de professionele schoolorganisatie mogelijk. Maar Annemarie Neeleman, hoofdauteur van dit katern, windt er geen doekjes om: wat betreft kennisgedreven werken is er in het voortgezet onderwijs echt nog een stap te zetten”.
 

Reeks katernen
De VO-academie heeft inmiddels negentien inhoudelijke katernen over diverse onderwerpen gepubliceerd. Bekijk de hele reeks op de website van de VO-academie.