Paul schetst stand van zaken onderwijsregio’s

30 april 2025

Het personeelstekort in het voortgezet onderwijs blijft de komende jaren een groot probleem. Deze tekorten zijn ongelijk verdeeld over het land en binnen regio’s. In de Kamerbrief over de onderwijsregio’s benadrukt het kabinet dat regionale samenwerking tussen schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep nodig is om te zorgen voor voldoende, goed opgeleid onderwijspersoneel. Met onderwijsregio’s worden de verschillende maatregelen die door de jaren heen zijn ingezet gecombineerd om de aanpak te verbeteren.

De VO-raad pleit er al langer voor om de tijdelijke potjes en subsidies voor de regio’s om te zetten in een structurele regeling en ruimte te geven aan regionale verschillen in de aanpak van het lerarentekort. De VO-raad ziet de motie van Soepboer/Ceder als een terechte oproep om vanuit Den Haag geen vormen van governance aan de onderwijsregio’s op te leggen en de focus te leggen op de samenwerking en de vele ambities die er zijn. De Kamerbrief verduidelijkt wat de onderwijsregio’s wel en niet beogen te zijn. We hopen dat met deze Kamerbrief er in de Kamer duidelijkheid over de interpretatie en uitvoering van de motie over onderwijsregio’s ontstaat.
 
In de inleiding van de Kamerbrief wordt verwezen naar het Versterkingsplan (voorheen herstelplan) waarbij de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs één van de speerpunten is. Door de extra bezuinigingen op het funderend onderwijs die rondom de voorjaarsnota aangekondigd werden, zijn de gesprekken over dit Versterkingsplan gestopt. De scholen met de grootste tekorten zijn de scholen die het hardst geraakt worden door deze bezuinigingen. Deze maatregelen hebben daarmee een averechts effect op de aanpak van het lerarentekort. Wat de VO-raad betreft gaan we wel door met de maatregelen uit het eerdere Onderwijsakkoord over de aanpak van het lerarentekort, waarbij versterking van de regionale samenwerking een onderdeel was.