Raden willen in gesprek met minister Slob over lerarenregister
22 november 2017
Scholen in het basis-, voortgezet-, en middelbaar beroepsonderwijs merken dagelijks dat draagvlak voor het lerarenregister onder leraren ontoereikend is. Veel scholen zijn gestart met de gegevenslevering voor het register, maar wijzen op de complexe wet- en regelgeving in het kader van de benoemingsgrondslagen en op (de risico’s van) een forse toename van de administratieve lasten. Ook de onduidelijke en trage totstandkoming van transparante en betrouwbare herregistratie- en valideringseisen leiden tot veel vragen onder leraren, scholen en besturen, zo bemerken wij in signalen van onze achterban.
Wil het nieuwe kabinet een succesvol lerarenregister, dan vraagt dit een sterk en breed draagvlak onder scholen en leraren. Een register waar de leraar zich door aangesproken voelt en dat aansluit bij de schoolpraktijk zijn noodzakelijke voorwaarden. Deze voorwaarden ontbreken momenteel. De sectorraden willen daarom in gesprek met minister Slob. Op deze manier kan het onderwijs bezien hoe van het register alsnog een succesvol instrument voor bekwaamheidsonderhoud kan worden gemaakt en over randvoorwaarden die van belang zijn voor een geslaagde implementatie van het lerarenregister.
Lees de brief van de Sectorraden.
Meer lezen over het lerarenregister of het advies over het Besluit lerarenregister van de Onderwijsraad.