Regeling Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting gepubliceerd

19 december 2024

De regeling voor het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV) is officieel gepubliceerd. Dit innovatieprogramma biedt schoolbesturen de kans om deel te nemen aan innovatieve renovatie- en vernieuwbouwprojecten, samen te leren hoe schoolgebouwen beter, sneller en kostenefficiënter gerealiseerd kunnen worden en hiermee een voorbeeld te zijn voor de sector. Het komt voort uit de groeifondsaanvraag die de sectorraden, VNG en OCW gezamenlijk deden.

De VO-raad en PO-Raad roepen schoolbesturen op zo snel mogelijk te beginnen met het voorbereiden van de aanvraag.

Subsidieaanvragen mogelijk vanaf mei 2025

Met een totaalbudget van €96 miljoen ondersteunt het IPOHV-scholen bij het realiseren van toekomstbestendige gebouwen die voldoen aan de ambities voor 2050.  

Van 1 mei tot 30 juni 2025 kunnen schoolbesturen subsidieaanvragen indienen voor deelname aan het Innovatieprogramma. Er is in de eerste tranche ruimte voor circa 28 bouwprojecten, verdeeld over drie verschillende leerlabs.

Het gaat om financiële ondersteuning voor:

  • Bovennormatieve kwaliteitsverbetering op het gebied van adaptiviteit, gezond binnenmilieu, inclusieve scholenbouw en energieprestaties. Hierbij is het belangrijk dat gemeenten het reguliere budget voor renovatie en vernieuwbouw inbrengen in het project, om tenminste aan de geldende bouwregelgeving te voldoen.
  • Het afvangen van innovatierisico’s in het bouwproject.
  • Deelname aan een van de drie leerlabs, waarin vernieuwende oplossingen worden getest en ontwikkeld:
    1.   Parametrisch bouwen: 
    Bouwsystemen die gestandaardiseerde nieuwbouw efficiënter maken, met focus op passiefbouw;
    2.   Processen en procedures: 
    Innovatie in renovatieprocessen op basis van landelijke standaarden, met focus op biobased bouwen;
    3.   Inclusieve scholen: 
    Innovatieve ontwerpen die adaptieve, inclusieve schoolgebouwen mogelijk maken.

 

Hoe werkt het? Een aanvraag indienen in 5 stappen

  1. Voorbereiding (vanaf nu):

  • Bekijk de regeling
  • Vul de checklist in op de site van het programma om te zien of het project voldoet aan de voorwaarden voor deelname.  
  • Als het project geschikt is kan er een voorbereidend gesprek worden gepland met het programmabureau. Dit is een verplicht onderdeel van de aanvraag. Het is belangrijk de benodigde informatie te verzamelen waarmee aangetoond kan worden dat het project voldoet aan de voorwaarden. 
  • Interesse in leerlab 1 of 2? Zoek een bundelpartner. 
  • Is het project (nog) niet geschikt? Word lid van de Community of Practice en profiteer mee van de in het programma ontwikkelde kennis en geteste innovaties. 
     
  1. Aanvraag indienen (vanaf 1 mei 2025)
    De aanvraag kan ingediend worden bij DUS-I, die de aanvraag beoordeelt. Het subsidieloket van de IPOHV-regeling start 1 mei en sluit 30 juni 2025 om 23:59 uur.   
     

  2. Beoordeling van de aanvraag
    Alle aanvragen worden beoordeeld op basis van vooraf vastgestelde criteria. Indien nodig kan er aanvullende informatie worden opgevraagd tijdens de beoordeling. 
     

  3. Toekenning (na de zomer van 2025)
    Aanvragers ontvangen een bericht over de toekenning van de subsidie. Projecten die worden geselecteerd, starten in het najaar van 2025 met deelname aan hun leerlab. 
     
  4. Uitvoering en kennisdeling
    Samen met andere partijen wordt binnen het leerlab gewerkt aan innovatieve oplossingen. De opgedane kennis en ervaringen worden gedeeld met de sector, zodat iedereen kan profiteren van de resultaten.

     

Ervaring met renovatieprojecten? Deel voorbeelden!

Parallel aan het IPOHV  werken de sectorraden en de VNG gezamenlijk aan de herijking van de sectorale routekaart verduurzaming schoolgebouwen. Hiervoor zoeken we praktijkvoorbeelden van renovatieprojecten die bijdragen aan de doelen van 2050: gezond, adaptief, inclusief, duurzaam en betaalbaar in exploitatie.

Het gaat om renovatieprojecten die zijn of worden gerealiseerd tussen 2020 en nu, die voorsorteren op de einddoelen van 2050 én inzicht geven in de kosten en investeringen die hiermee gepaard gaan. Daarnaast horen we ook graag van projecten waar ambitieuze doelen niet volledig zijn behaald. Deze praktijkvoorbeelden helpen ons om van elkaar te leren en de sectorale routekaart te herijken.

Waarom meedoen?  

Door ervaringen te delen kunnen schoolorganisaties een waardevolle bijdrage leveren aan de kennis over het integraal verduurzamen van schoolgebouwen en het aanpakken van knelpunten. De kennis over het project en de opgedane leerervaringen worden gedeeld binnen landelijke programma’s zoals Scholen op Koers naar 2030 en het (Innovatie)programma Onderwijshuisvesting.  

Hoe meedoen?

Stuur een e-mail naar info@ruimte-ok.nl. De resultaten worden (indien gewenst anoniem) verwerkt en gedeeld binnen het kennisnetwerk.