Stelselonderzoek beleidsrijk begroten uitgezet onder onderwijsbesturen

De Inspectie van het Onderwijs voert een stelselonderzoek uit naar stimulerende en belemmerende factoren voor beleidsrijk begroten door besturen in het funderend en speciaal onderwijs en mbo. Het hoger onderwijs doet niet mee, omdat daar een ander onderzoek loopt. Het onderzoek is niet bedoeld als beoordeling, maar als analyse op stelselniveau.

Op 25 augustus stuurt de inspectie via het Internet Schooldossier (ISD) een digitale vragenlijst bij een steekproef van besturen in het primair en voortgezet onderwijs en bij alle besturen voor speciaal onderwijs en het MBO. Dit is een beknopte vragenlijst met meerkeuzevragen en wat vrije ruimte voor toelichting door de bestuurder. Het invullen kost de bestuurders ongeveer 15 minuten.

Beleidsrijk begroten betekent dat besturen hun strategische beleidsdoelen koppelen aan hun middelen. Met de uitkomsten van dit onderzoek hoopt de Inspectie van het Onderwijs haar simulerend toezicht op dit gebied te verbeteren.

De aanleiding voor dit onderzoek is dat de Onderwijsraad in het advies Inzicht in en verantwoording van onderwijsgelden wijst op het belang van beleidsrijk begroten voor besturen en lumpsumbekostiging. De Inspectie van het Onderwijs onderschrijft het belang van beleidsrijk begroten en ziet tegelijkertijd dat ongeveer de helft van de onderwijsbesturen dit nog niet of beperkt doet. Tijdens dit onderzoek worden de redenen hiervoor onderzocht: wat helpt besturen om tot een beleidsrijke begroting te komen en wat juist niet?

Over de uitkomsten van het onderzoek zal de Inspectie van der Onderwijs in de Staat van het Onderwijs van 2026 rapporteren.

Ook de VO-raad ziet het belang van beleidsrijk begroten. Hiertoe is via de VO academie het leertraject ‘Beleidsrijk Ontwikkelen en Begroten’ opgezet. In dit leertraject, waar bestuurder, schoolleider en financial gezamenlijk aan deelnemen, staat samenwerking binnen de organisatie om tot komen tot een beleidsrijke ontwikkeling centraal.