Verslag Kansen Tour LAKS: wat vinden leerlingen van het anti-armoedebeleid op scholen?

Begin dit jaar ging het LAKS tijdens een ‘Kansen Tour’ over anti-armoedebeleid langs drie scholen, waarbij ze leerlingen vroegen hoe dit beleid terugkomt op hun school en wat de overheid en scholen volgens hen (nog meer) moeten regelen op dit vlak. Van de input die ze ophaalden is een verslag gemaakt. Het LAKS wil hiermee aandacht vragen voor dit thema en scholen stimuleren om kritisch te kijken naar hun eigen anti-armoedebeleid.

Thema’s die aan bod kwamen tijdens de tour zijn de vrijwillige ouderbijdrage, devices, particuliere bijlessen, gezonde schoolmaaltijden en menstruatieproducten. Leerlingen wiens ouders deze zaken lastig kunnen betalen, worden vaak belemmerd in het volgen van onderwijs. Deze (school)kosten zorgen zo voor kansenongelijkheid, aldus het LAKS.

Uit de gesprekken met leerlingen tijdens de tour kwamen de volgende aandachtspunten naar voren:


​Het LAKS onderstreept hierbij dat de overheid meer structurele financiering moet bieden aan scholen, zodat elke school bovenstaande aspecten van anti-armoedebeleid - op eenzelfde manier - kan aanbieden aan hun leerlingen. Scholen worden opgeroepen om aan de hand van dit verslag kritisch te kijken naar het beleid omtrent armoede dat zij zelf voeren en te kijken wat ze eventueel nog meer of anders kunnen doen.