Sponsoring kan wat opleveren

10 april 2017

Hoewel scholen zich niet op grote schaal laten sponsoren door bedrijven, kan het interessant zijn om sponsors te zoeken. Het is echter niet gemakkelijk te regelen, blijkt uit de ervaring van twee scholen.

Werkschoenen voor leerlingen, een zonneboiler, meebetalen aan een excursie. Korting geven op de inrichting van een nieuw schoollokaal: het zijn zo maar wat voorbeelden van sponsoring. Wat bedrijven ervoor terug kunnen krijgen is naamsbekendheid en goede contacten.

Werkkleding met een logo

De vmbo-leerlingen van Huub de Ruiter, docent techniek op het Kennemer College in Heemskerk, moeten werkkleding aanschaffen; in de tweede klas is dat verplicht. In kleine kring, via leerlingen of bekenden, benadert de docent lokale (technische) bedrijven met de vraag of ze willen sponsoren. De tegenprestatie is het bedrijfslogo op de kleding van de leerlingen en een vermelding op de website van de school. “Best veel werk om dat ieder jaar te regelen, maar het oogt goed, als zo’n 70 leerlingen die kleding aan  hebben. Ik laat de leerlingen via een verkiezing de kleur bepalen. En dat vinden ze leuk!” Het geld van de sponsoren gaat in een potje dat het onderwijs ten goede komt, voor materialen of activiteiten. Zo sparen ze nu voor een aanhanger om materiaal mee te kunnen vervoeren bij presentaties. Het is dermate kleinschalig en vrijblijvend dat er geen contracten mee zijn gemoeid, aldus De Ruiter.

Ik sta niet afwijzend tegenover sponsoring. Maar ik wil geen reclame in de school.

Samenwerkende scholen en bedrijven

Directeur vmbo/pro van CSG Het Streek, Jan Haasjes, zou wel wat sponsoren kunnen gebruiken zegt hij, nu de overheid het heeft laten afweten om scholen extra financiële middelen te geven voor de invoering van de nieuwe beroepsprofielen in het vmbo. “Dus ik sta niet afwijzend tegenover sponsoring. Maar op dit moment maken wij er geen gebruik van. Ik wil namelijk geen reclame in de school.” Haasjes zou graag zien dat scholen, bedrijven en branches in de regio samenwerken, bijvoorbeeld in een techniekcentrum: “Als bedrijven daar machines of materiaal plaatsen kunnen alle leerlingen ermee aan de slag. Maar het is niet eenvoudig om zoiets van de grond te krijgen.”

Sponsoring: heldere afspraken maken en verantwoorden

Wie sponsoring gericht wil inzetten, moet rekening houden met afspraken, vastgelegd in een convenant. Belangrijke punten voor een school die een sponsorcontract sluit met een bedrijf of organisatie, zijn:

  • Toets het contract aan de regelgeving en afspraken in het convenant
  • Zorg voor helderheid over de maatschappelijke betrokkenheid van de sponsor, het bedrag dat ermee is gemoeid en de (eventueel) verlangde tegenprestatie.
  • Betrek leerlingen, ouders en personeel. Zorg voor duidelijke informatie via de juiste kanalen. De medezeggenschapsraad moet betrokken worden bij en instemmen met een sponsorcontract. 
  • Leg verantwoording af. In het schoolplan moet het sponsorbeleid aan de orde komen, sponsorbedragen moeten apart in de jaarrekening worden opgenomen.
     

Geen reclame in lesmateriaal en letten op gezonde leefstijl

Goede sponsorafspraken zijn belangrijk omdat er steeds meer contacten ontstaan tussen met name vmbo- en praktijkscholen en het bedrijfsleven; leerlingen lopen stages bijvoorbeeld en bedrijven zorgen voor een deel van het onderwijs. Deze relatie mag echter geen invloed hebben op beslissingen van scholen over sponsoring. De tegenprestatie van scholen kan naamsvermelding zijn (reclame) of het uitdelen van producten. In het convenant is vastgelegd dat scholen en bedrijven zich verplichten een gezonde leefstijl van leerlingen te stimuleren. Verder mag lesmateriaal geen impliciete of expliciete reclame bevatten. 

Convenant Sponsoring

Afspraken over sponsoring en het onderwijs zijn vastgelegd in een Convenant 'Scholen voor po en vo en sponsoring'. Zie daarnaast de brochure Spelregels sponsoring op scholen van het ministerie van OCW.