Blog Henk Hagoort: Serieus nemen

23 november 2023

Een dag voor de landelijke verkiezingen kwam de uitslag binnen van de scholierenverkiezing. PVV en Forum voor Democratie haalden samen 29% van de stemmen. De eerste reacties waren dat leerlingen, beïnvloed door social media, nu eenmaal radicaler stemmen dan de volwassen Nederlanders. Sinds donderdag weten we dat dit maar in beperkte mate klopt. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalden diezelfde twee partijen ruim 26% van de stemmen. Wilders is in zijn eentje goed voor bijna een kwart van de stemmen. De belevingswereld van jongeren en volwassenen verschillen dus niet zoveel van elkaar.

Op de avond van de verkiezingen was de site waar je het verkiezingsprogramma van de PVV kan downloaden overbelast. Ik denk dat velen net als ik wilden lezen wat de PVV nu precies had opgeschreven. In alle eerlijkheid: tot nu toe namen ook wij de PVV niet serieus in onze analyses mee. De PVV zou toch niet gaan regeren. En misschien zit hier wel de les die scholieren en kiezers ons deze dagen leren: een grote groep Nederlanders voelt zich genegeerd en onvoldoende vertegenwoordigd door de gevestigde orde. Dat hebben we ons aan te trekken.

En tegelijk, de lezing van het verkiezingsprogramma van de PVV viel niet mee. Misschien moeten we het inderdaad niet serieus nemen dat de PVV de maximumsnelheid weer naar 140 km/u wil verhogen of uniformen wil invoeren in de gevangenissen. Maar hoe serieus moeten we het nemen dat Wilders niet wil dat leraren hun leerlingen “indoctrineren met klimaatonzin en genderwaanzin”? Wat te denken van een partij die opschrijft dat leraren hun politieke overtuigingen ‘aan de kapstok moeten hangen’ en niet mee de klas innemen? Dat de PVV dit soort zaken tot nu toe zelf wel serieus neemt, blijkt uit de moties die de partij de afgelopen jaren indiende. Moties over het verbieden van woke-ideologie in de klas, over handreikingen voor burgerschapsonderwijs gebaseerd op de Nederlandse identiteit en joods-christelijke idealen, over het verplichten van een gedragscode voor leraren of over het verbieden van schoolbezoeken aan moskeeën.

We weten niet welk kabinet we gaan krijgen, maar één ding weet ik wel. Het is zaak dat we als bestuurders, schoolleiders en leraren meer dan ooit eensgezind pal staan voor de kernwaarden van het onderwijs: de vrijheid van onze scholen en leraren om onderwijs te geven vanuit ieders eigen overtuiging, de ruimte om in (burgerschap)onderwijs alle culturele tradities die Nederland vormen een plek te geven, en de mogelijkheid om alle leerlingen ongeacht hun afkomst gelijke kansen te geven. En meer dan ooit is het nodig dat we in onze scholen en in onze internationale schakelklassen leerlingen en collega’s die moslim zijn of die op de vlucht zijn laten weten en voelen dat ze welkom zijn. Van harte welkom zelfs!