Duurzaamheidsmeter

17 maart 2023

Een onderwijsontwikkeling een duurzame(r) plek in de school geven? Als je aan de slag gaat met onderwijsontwikkeling wil je dat deze ook op de lange termijn daadwerkelijk impact heeft op de kwaliteit van het onderwijs. Een onderwijsontwikkeling noemen we 'duurzaam' als deze een ‘organisatieroutine’ is geworden. De Duurzaamheidsmeter helpt om obstakels bij het duurzaam borgen van de ontwikkeling in je school te overwinnen.

Wanneer gebruik je deze tool

De Duurzaamheidsmeter is een gesprekstool die helpt om tot concrete verbeteracties te komen voor een duurzame onderwijsontwikkeling. Met behulp van de tool ga je met een kleine groep direct betrokkenen in gesprek over een concrete onderwijsontwikkeling op jullie eigen school. Elke betrokkene levert input vanuit diens eigen perspectief zodat jullie samen tot verbeteracties komen. Op basis van de opbrengsten van het gesprek, zet je de concrete verbeteracties ook daadwerkelijk in.

Wat levert het op

Door regelmatig de schoolontwikkeling te monitoren vanuit meerdere perspectieven binnen de schoolorganisatie, zet je een volgende stap richting een organisatieroutine en daarmee duurzame onderwijsontwikkeling. Zo voorkom je dat een vol enthousiasme begonnen ontwikkeltraject na een paar jaar strandt.

Hoe werkt de Duurzaamheidsmeter

Voorafgaand aan het gebruik van de Duurzaamheidsmeter stel je (als gespreksleider) een gespreksgroep samen. Dit zijn 6-8 betrokkenen uit meerdere lagen van de organisatie. De Duurzaamheidsmeter is een online instrument dat bestaat uit zes pijlers. Je kiest welke pijlers voor jouw schoolontwikkeling van toepassing zijn. Deelnemers aan de gespreksgroep vullen ter voorbereiding van het gesprek individueel de vragen in de Duurzaamheidsmeter in voor de gekozen pijlers. Het invullen duurt gemiddeld 10 minuten. De gegevens van alle gespreksdeelnemers worden verzameld in één document dat de gespreksleider kan downloaden.

Vervolgens wordt het gesprek gevoerd aan de hand van de gezamenlijke scores per pijler. Tijdens het gesprek komen mogelijke verbeterpunten naar voren die worden verzameld op de reflectiekaart. Deze opbrengsten van de tool leiden tot verbeteracties die ingezet kunnen worden op de korte en langere termijn.

Meer weten?

Dit instrument is het resultaat van het onderzoek van Anne Tappel uitgevoerd aan de Universiteit Twente en begeleid door Prof. Dr. Kim Schildkamp, Dr. Cindy Poortman en Prof. Dr. Adrie Visscher. De ontwikkeling is mogelijk gemaakt door Voortgezet Leren en Stichting Carmelcollege. Meer informatie vind je hier