“Iedere dag het verschil maken voor iedere leerling”

27 mei 2025

Besturen in het onderwijs is meer dan leidinggeven; het vraagt om visie, strategisch inzicht en een diepgaand begrip van de dynamiek binnen en buiten de schoolorganisatie. Het vraagt ook om professionele ontwikkeling en inzicht van de persoon in zijn of haar leiderschapsrol(len). We spreken Jasmijn Kester, vicevoorzitter van SARO met scholen in po en vo in Rotterdam. Zij vertelt over haar groei en dat eindverantwoordelijk schoolleider een wezenlijk andere rol is dan die van bestuurder.

Op weg naar besturen

“Ik meen dat het ergens in 2019 is geweest, dat ik het leertraject Oriëntatie op besturen bij de VO-academie heb gevolgd. Het wakkerde verder mijn nieuwsgierigheid aan en later bevestigde het mij dat ik het goede pad ingeslagen ben. Besturen is voor mij ook geen toevallige stap, maar een heel bewuste keuze. Ik wil niet alleen bijdragen aan een goede school, maar aan een sterk onderwijssysteem waarin iedere leerling kansen krijgt", aldus Jasmijn.

Toen ze nog eindverantwoordelijk schoolleider was, verbreedde Jasmijn haar blikveld en wilde ze beter leren begrijpen hoe bestuurders opereren en besluiten nemen. “Via een intern project waarin ik nauw samenwerkte met bestuurders, kreeg ik al een inkijk in hun wereld. Vervolgens hielp het leertraject mij om scherper te luisteren, beter door te vragen, en in de uitdagingen nog gestructureerder mijn gedachten te ordenen en op te pakken. Reflectief leren was hierin essentieel: tijdens het leertraject en erna bood het mij inzicht hoe je als bestuurder verschillende belangen afweegt en samenwerkt met interne en externe stakeholders.”

“Besturen gaat niet om overtuigen om het overtuigen”

Jasmijn Kester Vicevoorzitter SARO

Samenspel

Dit doet Jasmijn als bestuurder dagelijks en daarover zegt ze: “De verbinding realiseren tussen schooldirecteuren, docenten, ondersteunend personeel, ouders en externe partners is cruciaal. Het vergt van mij strategisch denken en oog hebben voor de mensen die het werk doen. Alleen dan bouw je aan toekomstbestendig onderwijs. Je doet het samen en voor het collectief. Besturen gaat niet om overtuigen om het overtuigen, maar om zorgvuldig alle perspectieven meenemen en de context volledig doorgronden. Alleen zo creëer je de beste voorwaarden voor goed onderwijs en een sterke werkomgeving.”

Op de vraag welke inzichten uit het leertraject van de VO-academie ze nog steeds toepast in haar werkt denkt ze even na. “Ja, je moet elke dag kunnen schakelen tussen de verschillende belangen en tegelijk de grote lijnen bewaken. Zo ook of nu iets een aanname of een feit is. Dan moet je als bestuurder eerst alles ontrafelen om het perspectief helder te krijgen alvorens een besluit te nemen. Dat vraagt van mij analytisch en strategisch denken. Het leertraject heeft mij geholpen om daarin bewuster en doelgerichter te opereren.”  
 

Verschil maken

Voor Jasmijn was de stap naar bestuurder een logische, waardevolle volgende fase in haar loopbaan. "Mijn drijfveer is iedere dag het verschil kunnen maken voor iedere leerling en hoge verwachtingen hebben van leerlingen. Dat is waar ik elke dag – vanuit mijn invloed - aan werk.” Tenslotte leggen we haar nog een laatste vraag voor: Zou je het leertraject Oriëntatie op besturen aanbevelen? “Natuurlijk”, zegt Jasmijn zonder aarzelen. “Voor iedereen en in het bijzonder leidinggevenden is jezelf professioneel blijven ontwikkelen een absolute must. En wees vooral kritisch op jezelf. Met dat inzicht kom je als je bestuurder wilt worden verder.“