04 juli 2017

Voor het Metis Montessori Lyceum (MML) is de deelname aan de pilot ‘Recht op Maatwerk’ een goede manier om de bestaande maatwerkpraktijken uit te breiden en te formaliseren. Want als Montessorischool biedt het MML leerlingen sowieso al veel keuzemogelijkheden, vertelt deelschoolleider midden-/bovenbouw Joyce de Grand. “We zien dit als een kans om nog beter tegemoet te komen aan de kracht en de talenten van individuele leerlingen.”

Dat de school daarin al een eind op weg is, blijkt uit het aanbod voor specifieke groepen leerlingen. Er is een technasium, er zijn kleine ‘Special Classes’ in de onderbouw voor leerlingen met een stoornis in het autismespectrum, en sinds vorig schooljaar is er de ‘Coderclass’ voor leerlingen die getalenteerd zijn op het gebied van ict.

Behapbaar

De pilot ‘Recht op Maatwerk’ sluit ook goed aan bij een aantal andere ontwikkelingen op de school. De Grand: “Wij doen mee aan de pilot ‘Versneld vwo’, we werken aan een traject voor hoogbegaafde leerlingen, én we zijn bezig met de invoering van gepersonaliseerd leren. Dat alles maakt het voor ons heel aantrekkelijk om mee te doen met ‘Recht op Maatwerk’. Ook vinden we het heel prettig om te kunnen sparren met en leren van scholen die met hetzelfde bezig zijn.”

De school kiest voor het aanbodgerichte scenario van de pilot. “Dat betekent dat elke leerling kan aangeven als hij iets wil, bijvoorbeeld versnellen of verbreden, maar dat wij de grenzen aangeven”, legt De Grand uit. “We leggen de regie dus niet helemaal bij de leerling, maar we bekijken samen met de leerling op welke manier we aan zijn wensen en behoeften kunnen voldoen. We kiezen voor dit scenario, omdat we het organisatorisch behapbaar willen houden. We willen ons aanbod echt kunnen waarmaken.”

Silicon Valley

De school biedt komend schooljaar een aantal maatwerkmogelijkheden aan voor specifieke groepen, bijvoorbeeld een programma op maat voor het jaar dat leerlingen ‘overhouden’ als ze kiezen voor het versneld vwo. Zij kunnen in dat tussenjaar bijvoorbeeld stage lopen of colleges volgen aan de universiteit. “Leerlingen van de Coderclass en van het technasium willen we de mogelijkheid bieden om buiten de school te leren”, vertelt De Grand. “Een droom is bijvoorbeeld dat een aantal zeer getalenteerde leerlingen het tussenjaar doorbrengt in Silicon Valley.”

Onze droom is dat een aantal zeer getalenteerde leerlingen het tussenjaar doorbrengt in Silicon Valley

Ook werkt de school aan een aanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Op basis van gesprekken met scholen die hiermee al verder zijn, is er een plan gemaakt, en zijn er talentcoaches en een talentcoördinator aangesteld. De Grand: “De talentcoaches dragen zorg voor de begeleiding van de hoogbegaafde leerlingen en de talentcoördinator, onze examensecretaris, toetst de activiteiten aan de regelgeving en zorgt ervoor dat alles wordt geformaliseerd.”

Gaandeweg leren

De meeste docenten staan open voor de ontwikkelingen, vertelt De Grand. “Docenten die twijfels hebben nemen we serieus en met hen gaan we in gesprek. Om medewerkers goed toe te rusten, hebben we vijf studiedagen gepland over thema’s zoals gepersonaliseerd leren, de digitale leeromgeving Learn Beat, hoogbegaafdheid en executieve functies. We zullen ongetwijfeld tegen dingen aanlopen die we niet verwachten of die we niet meteen goed doen, maar we gaan ervan uit dat we gaandeweg leren.”

Meer informatie
Joyce de Grand
j.grand@msa.nl