Samen het wiel uitvinden: deelnemers webinar ‘Scholen en armoede’ delen tips

Hoe kunnen we armoede signaleren, hoe kunnen we leerlingen en hun ouders die hiermee te maken hebben ondersteunen, wat kan en moet de rol van de school hierbij zijn? Met de toenemende armoedeproblematiek in onze samenleving hebben alle scholen in Nederland – in meer of mindere mate – momenteel met dit soort vraagstukken te maken. In de zoektocht naar antwoorden en goed beleid op dit vlak, kan het waardevol zijn om binnen de sector tips en goede aanpakken uit te wisselen en zo samen het wiel uit te vinden. En dat is precies wat ruim 70 onderwijsprofessionals deden tijdens het webinar ‘Scholen en armoede’ van de VO-raad, op 17 november jl. Een aantal veelgenoemde tips uit dit webinar willen we via onze website breder delen.

Signalering

“Als scholen sterk zijn in het signaleren van armoede, dan win je iets”, benadrukte een van de deelnemers aan het begin van het webinar. Immers, om goed beleid te kunnen voeren op dit vlak moet je eerst weten in welke mate dit speelt op school en specifiek bij welke leerlingen en ouders. Maar, hoe krijg je hier goed zicht op? Vaak is armoede lastig zichtbaar. Er komt veel schaamte bij kijken, waardoor het niet ter sprake wordt gebracht, zo geven de deelnemers in het webinar aan. Soms is het ook moeilijk te bepalen of het om armoede gaat of dat bijvoorbeeld sprake is van verwaarlozing, of van drukke ouders of opstandige pubers. Zo kunnen leerlingen soms ook met een lege broodtrommel op school komen omdat het thuis vergeten wordt of omdat ze zelf hun brood weggooien. Een dilemma voor scholen is hierbij steeds ook: in hoeverre kan je rechtstreeks aan leerlingen en ouders vragen of zij met armoede kampen?

Een aantal tips op dit vlak:

Mogelijke acties

Hoewel scholen de armoedeproblematiek van gezinnen niet kunnen oplossen, kunnen ze wel een rol hebben in het ondersteunen van leerlingen en ouders op dit vlak en in het helpen verbeteren van de situatie. Hieronder een aantal in het webinar genoemde voorbeelden van acties die scholen ondernemen op dit vlak, vaak in samenwerking met maatschappelijke partners.

Meer goede aanpakken en tips
Zie ook het artikel 'Armoede en geldzorgen, wat kan de school betekenen?', inclusief de geactualiseerde handreiking 'Omgaan met armoede op scholen'. Scholen vinden hierin meer goede aanpakken en tips.