Weeklog Paul Rosenmöller: Waar halen we de leraren vandaan?
De week van 19 t/m 25 juni 2017.

Het thema is hot. Niet alleen in het po. Er gaat geen dag voorbij of ik word door leden aangesproken over het lerarentekort. Nogal wat scholen hebben echt moeite de formatie rond te krijgen. De tekorten zijn er niet over de hele linie, maar wat betreft de bètavakken, Duits, Frans en de klassieke talen hoor ik overal vergelijkbare verhalen.
Hoe kom ik aan bevoegde docenten? Dit nijpende vraagstuk vraagt om een aanpak met resultaten op korte, middellange en langere termijn. De problematiek kent parallellen met het po, waar actie wordt gevoerd voor een hoger salaris en een lagere werkdruk. Ook wij hebben voorstellen gedaan om de aantrekkelijkheid van het vak te vergroten. Ook wij hebben voorstellen gedaan om tot een EXTRA loonsverhoging te komen van 5% in de komende vier jaar.
Op lokaal niveau zien we dat gemeenten leraren lokken met extraatjes. Dat klinkt allemaal aardig, maar dat leidt niet tot een structurele oplossing. De strijd moet niet gaan over wie welk puntje van de taart krijgt. De taart moet groter!
Nu al hebben wij 600 fte aan tekorten en dat loopt op. De terechte aandacht voor salaris en werkdruk zal moeten worden verbreed. De terechte aandacht voor het po zal moeten worden verbreed. Het wordt tijd om met het nieuwe kabinet een ‘Deltaplan Leraren’ voor het funderend onderwijs overeen te komen. Daarin zal geld voor goede arbeidsvoorwaarden een plaats dienen te krijgen. Maar ook de plannen om tot meer ontwikkeltijd en minder lestijd te komen.
We hoeven niet voor alles naar Den Haag te kijken. Zo kunnen we ook kijken naar de organisatie van ons eigen onderwijs. Er zijn scholen die innovaties, gericht op meer eigentijds onderwijs, combineren met een andere inzet van leraren. Dat kan efficiënt zijn. In de sector kunnen we ook nog meer doen aan korte en flexibele trajecten op de lerarenopleidingen om bijvoorbeeld zij-instromers hun bevoegdheid te laten halen. Zo zijn er ongetwijfeld tal van andere suggesties die op de korte en langere termijn bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het leraarschap en het terugdringen van het lerarentekort.
Nederlandse scholen leveren met gemiddelde investeringen een bovengemiddelde prestatie. En op veel scholen wordt hard gewerkt om de kwaliteit verder te verhogen. Maar wat dreigt is kwaliteitsverlies door tekorten, onvoldoende investeringen en gebrek aan flexibiliteit. Dat vraagt om een gezamenlijk antwoord, in het po en vo. Een antwoord waarbij het nieuwe kabinet een belangrijke rol speelt, maar waarbij de onderwijsketen met zijn lerarenopleidingen en de scholen zelf ook een rol hebben. Ik zou graag en snel aan dat antwoord willen werken.
Weeklog Paul Rosenmöller: Druk op Den Haag voor loonsverhoging neemt toe
De week van 12 t/m 18 juni 2017.

Stichting van het Onderwijs staat achter het PO-front: investeer meer in onderwijs!
De werkgevers- en werknemersorganisaties verenigd in de Stichting van het Onderwijs staan achter de oproep van het PO-front: investeringen zijn nu nodig voor goed primair onderwijs! Onderwijs is het fundament…

Actieplan ‘Naar een aantrekkelijk lerarenberoep in een sterke sector’
De VO-raad heeft op zijn jaarlijkse congres in maart 2016 een actieplan gepresenteerd met zeven concrete punten om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken.
