Resultaten onderzoek onder 35 scholen: Er is winst te behalen voor HRM

24 april 2018

Op basis van een analyse van 35 uitgevoerde Spiegel-onderzoeken blijkt dat er nog behoorlijk winst valt te boeken op het gebied van HR-beleid. Zowel docenten als onderwijsondersteunend personeel ervaren weinig ondersteuning vanuit het HR-beleid op gebieden zoals opleiding en ontwikkeling, vitaliteit en de werk-privé balans. De data voor deze analyse komen uit het zelfevaluatie-instrument Spiegel Personeel en School.

HR-beleid kan een belangrijke bijdrage leveren aan medewerkerstevredenheid en daardoor ook aan de mate waarin de school slaagt in het realiseren van opbrengsten die voor medewerkers belangrijk zijn. Dit is een van de uitgangspunten van strategisch HRM-beleid. 

Afstemming HR en teamleiders

Uit de analyse blijkt verder dat ongeveer de helft van de teamleiders in de onderzochte scholen weinig ondersteuning ervaren vanuit HR. Daar zit een spanningsveld. Teamleiders hebben dagelijks contact met docenten en OOP'ers, maar zijn geen specialisten op het gebied van HRM. Dat hoeven ze ook niet te zijn als de samenwerking en afstemming met de HR/P&O-afdeling goed is. En dat blijkt dus niet altijd het geval

Ondersteuning aan docenten

Ook de mate van ondersteuning die het HR-beleid biedt aan docenten, heeft  een grote invloed op de realisatie van de onderwijskundige doelen. Bij vrijwel alle scholen beoordelen de docenten ook deze ondersteuning door het HR-beleid als vrij laag. Hier aandacht aan besteden is essentieel: uiteindelijk draait het in een school om goed onderwijs geven en leerlingen in staat stellen hun talenten te ontwikkelen.

Bent u benieuwd hoe in jouw school het strategisch HRM beleid beleefd wordt? Doe dan dit jaar nog De Spiegel. Bekijk hoe u het strategisch HRM-beleid in uw school kan versterken.